Gemeenschappelijke regeling
- Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Flevoland en Gooi en Vechtstreek
Omgevingsdienst Flevoland en Gooi en Vechtstreek
Bestuurlijke deelname van de gemeente
De wethouder met vergunningverlening en handhaving in portefeuille, heeft zitting in het algemeen bestuur. De verdeling van de stemmen geschiedt naar rato van de omvang van de ingebrachte taken en derhalve naar rato van de financiële bijdrage. Door de volledige doorvoering van de kostprijssystematiek was onze inbreng in 2018 2,17 % van het totaal aantal stemmen.
De asbesttaken telden in 2018 nog niet mee voor de stemverhouding.Partners
De provincies Flevoland en Noord-Holland, en de gemeenten Almere, Blaricum, Dronten, Gooise Meren, Huizen, Laren, Lelystad, Noordoostpolder, Urk, Weesp, Wijdemeren, Zeewolde.
Doel en openbaar belang
De Omgevingsdienst (OFGV) verricht een aantal door het rijk verplichte activiteiten en niet verplichte activiteiten voor de gemeente, waaronder het verlenen van omgevingsvergunningen milieu, afhandelen van meldingen en klachten, het toezicht houden en het handhaven allemaal op het gebied van milieu. Verder kan de OFGV adviserende, ondersteunende en uitvoerende werkzaamheden verrichten op het gebied van de fysieke leefomgeving. Tot slot verzorgt de OFGV de uitvoering van programma’s en projecten voor de deelnemers, waaronder het leveren van milieutechnische kennis en het uitvoeren van onderzoek en metingen.
2018
2019
Financiële belang van de gemeente
€ 230.289
€ 507.374
Financieel resultaat van de verbonden partij
€ 334.866
€ 819.722
Toelichting
De cijfers 2018 en 2019 zijn gebaseerd op de concept-jaarstukken 2019 van de OFGV. Het financieel aandeel 2019 is gebaseerd op de 1e begrotingswijziging 2019 van de OFGV. Op basis van de kostprijssystematiek namen we in 2019 deel voor 4,29%. In het kader van de nieuwe GR is afgesproken dat de bijdrage als gevolg van meerwerkopdrachten na vaststelling van de GR meetelt in het stemrecht binnen de OFGV.
Stand per 31-12-2018
Stand per 31-12-2019
Eigen vermogen van de verbonden partij
€ 1.562.537
€ 1.519.795
Vreemd vermogen van de verbonden partij
€ 4.434.824
€ 5.264.376
Toelichting
De cijfers 2018 en 2019 zijn gebaseerd op de concept-jaarstukken 2019 van de OFGV.
Relevante beleidsinformatie
Risico's
In de begroting 2020 noemt de OFGV o.a. de volgende risico's: werkelijke kostenontwikkeling kan hoger zijn dan de geraamde ontwikkeling, de kosten van verschuivingen in takenpakket kunnen niet geheel ten laste van veroorzakende deelnemer gebracht worden, efficiency-doelstellingen kunnen mogelijk niet gehaald worden doordat deelnemers zich niet aan de afspraken houden, het risico of de in de begroting 2020 opgenomen taakstelling a.g.v. het terugtrekken van taken door Lelystad gerealiseerd wordt, hogere kosten inhuur a.g.v. hoger werkelijk ziekteverzuim dan het geraamde ziekteverzuim.
Programma
1. Wonen en leven
Website
- Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek
Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek
Bestuurlijke deelname van de gemeente
Statutaire vestigingsplaats is Hilversum. Het algemeen bestuur bestaat uit de burgemeesters van de deelnemende gemeenten. De burgemeester van Hilversum maakt deel uit van en is voorzitter van het dagelijks en het algemeen bestuur. Het bestuur beslist bij meerderheid van stemmen. Hilversum heeft 1 van de 7 stemmen in het algemeen bestuur.
Partners
De gemeenten Blaricum, Gooise Meren, Huizen, Laren, Weesp en Wijdemeren.
Doel en openbaar belang
De taken en verantwoordelijkheden van de veiligheidsregio zijn vastgelegd in de Wet veiligheidsregio’s (Wvr). In hoofdlijnen is dat conform artikel 10 Wvr:
a. het inventariseren van risico’s van branden, rampen en crises;
b. het adviseren van het bevoegd gezag over risico’s van branden, rampen en crises in de bij of krachtens de wet aangewezen gevallen alsmede in de gevallen die in het beleidsplan zijn bepaald;
c. het adviseren van het college van burgemeester en wethouders over de taak, bedoeld in artikel 3, eerste lid;
d. het voorbereiden op de bestrijding van branden en het organiseren van de rampenbestrijding en de crisisbeheersing. Deze taken worden gezamenlijk uitgevoerd door de brandweer, politie, GHOR en Bevolkingszorg;
e. het instellen en in stand houden van een brandweer;
f. het instellen en in stand houden van een Geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio (GHOR). De GHOR coördineert de inzet van geneeskundige diensten tijdens rampen en grote ongevallen;
g. het voorzien in de meldkamerfunctie;
h. het aanschaffen en beheren van gemeenschappelijk materieel;
i. het inrichten en in stand houden van de informatievoorziening binnen de diensten van de veiligheidsregio en tussen deze diensten en de andere diensten en organisaties die betrokken zijn bij de onder d, e, f, en g genoemde taken.2018
2019
Financiële belang van de gemeente
€ 7,8 mln
€ 7,8 mln
Financieel resultaat van de verbonden partij
€ 696.593 winst
23.650 winst
Toelichting
Het financieel belang in 2018 en 2019 is gebaseerd op de in de hilversumse jaarstukken 2019 en 2018 verwerkte boekingen.
Het financieel resultaat 2018 en 2019 is gebaseerd op de conceptjaarstukken 2019 van de Veiligheidsregio.Het totaal van de exploitatie 2019 bedraagt € 27.212.438 (2018: € 26.317.840). Van de totale gemeentelijke bijdrage aan de Veiligheidsregio draagt gemeente Hilversum circa 39% van de kosten. Voor 2019 bestaat dit uit de volgende (begrote) bedragen:
Algemene bijdrage voor de Veiligheidsregio € 7.414.580 (2018: € 7.241.036 + € 11.629 begrotingswijziging)
Bijdrage Bevolkingszorg € 124.734 (2018: € 122.138)
Bijdrage huisvesting € 388.344 (2018: € 394.729).
Daarnaast zijn in het financieel belang 2019 verwerkt de teruggave van het resultaat 2018 (-/- € 185.422) en een betaling van het Pluspakket Wijkbeheer (+ € 9.600).Stand per 31-12-2018
Stand per 31-12-2019
Eigen vermogen van de verbonden partij
€ 2.080.860
€ 1.368.256
Vreemd vermogen van de verbonden partij
€ 16.109.091
€ 15.493.549
Toelichting
De cijfers per 31-12-2018 en per 31-12-2019 zijn gebaseerd op de concept-jaarstukken 2019 van de Veiligheidsregio.
Relevante beleidsinformatie
Risico's
De verdeelsleutel van de gemeentelijke bijdragen is geregeld in artikel 32 van de Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek 2016. Vervolgens bepaalt artikel 35 van deze regeling dat bij (gedeeltelijke) opheffing het algemeen bestuur een verdeling opstelt. Als verdeelsleutel voor de gemeentelijke bijdragen wordt dezelfde verhouding toegepast als bij de algemene uitkering uit het gemeentefonds aan de individuele gemeenten voor openbare orde en veiligheid voor brandweer en rampenbestrijding opgenomen bedragen. Dezelfde verdeling van financiële verantwoordelijkheid geldt ook bij een nadelig jaarresultaat, dat niet opgevangen kan worden met de eigen reserves. De deelnemende gemeenten dragen in een eventueel tekort bij op basis van het aantal inwoners. In geval van tekorten bij de jaarrekening is de gemeente Hilversum voor zo’n 39 % aansprakelijk. Opheffing van dit wettelijk verplichte openbaar lichaam kan alleen door de rijkswetgever geïnitieerd worden, maar de kans op een negatief rekeningresultaat is mogelijk.
Programma
4. Bestuur
Website
- Gemeenschappelijke regeling Regio Gooi en Vechtstreek
Regio Gooi en Vechtstreek
Bestuurlijke deelname van de gemeente
Op 21 maart 2018 is een nieuwe gemeenschappelijk regeling in werking getreden. Op basis van die regeling heeft ieder lid een gelijke stem. Dit betekent dat Hilversum dan 14% van de stemmen heeft. Een andere bepaling in de nieuwe gemeenschappelijke regeling is de positie van de voorzitter. Aan het algemeen bestuur wordt een onafhankelijk voorzitter toegevoegd: de burgemeester van de grootste gemeente. Dat betekent dat Pieter Broertjes voorzitter is. Als lid namens Hilversum zal een wethouder plaatsnemen in het algemeen bestuur. Wethouder Jaeger is benoemd door de gemeenteraad in deze functie. Wethouder Kastje is benoemd als plaatsvervanger. Verder wordt het algemeen bestuur uitgebreid met een lid namens de gemeente Eemnes wanneer het onderwerpen betreft die ook hen aangaan. Ook zij hebben een gelijke stem, wat het aandeel van Hilversum op 13% brengt.
Partners
Gemeenten Blaricum, Gooise Meren, Huizen, Laren, Weesp, Wijdemeren en op specifieke taken ook gemeente Eemnes.
Doel en openbaar belang
In de nieuwe gemeenschappelijke regeling is het doel als volgt ge(her)formuleert: Doel is de wenselijk geachte samenwerking tussen de gemeenten in Gooi en Vechtstreek en Eemnes zodanig vorm te geven dat de aan de Regio opgedragen taken doelmatig en doeltreffend worden uitgevoerd met behoud van de regie van de gemeenten onder waarborging van de betrokkenheid van gemeenteraden bij de regionale samenwerking.
2018
2019
Financiële belang van de gemeente
€ 33,5 mln
€ 34,5 mln
Financieel resultaat van de verbonden partij
€ 2.861.000 voordeel na mutatie reserves
€ 832.000 voordeel na mutatie reserves (€ 691.000 nadeel vóór mutaties reserves)
Toelichting
Cijfers 2018 komen uit de jaarstukken 2018 van de Regio Gooi en Vechtstreek.
Cijfers 2019 komen uit de concept-jaarstukken 2019 van de Regio Gooi en Vechtstreek.Het resultaat 2018 (€ 2,8 mln winst) is voor € 1,5 mln bij de GAD gerealiseerd (waarvan € 1,1 mln kapitaallasten) en € 1,3 mln overige.
Het resultaat 2019 (€ 832.000 winst) is voor € 45.298 bij de GAD gerealiseerd (waarvan € 0,9 mln Voordeel kapitaallasten en € 1 mln nadeel loonkosten) en bijna € 0,8 mln voordeel overige.
De bijdrage 2019 bestaat uit een bedrag van € 15,5 mln aan gemeentelijke bijdrage en het doorbetalen van € 19 mln aan middelen, die wij als centrumgemeente ontvangen. Van de € 15,5 mln gemeentelijke bijdrage is € 8,1 mln voor de GAD.
De begroting 2019 na wijziging van de Regio GV bedraagt circa € 87,3 mln (realisatie 2019: € 90,8 mln)Stand per 31-12-2018
Stand per 31-12-2019
Eigen vermogen van de verbonden partij
€ 13,3 mln
€ 9,1 mln
Vreemd vermogen van de verbonden partij
€ 35,2 mln
€ 39,3 mln
Toelichting
Cijfers 2018 en 2019 komen uit de concept-jaarstukken 2019 van de Regio Gooi en Vechtstreek.
Het EV 2019 bestaat uit: resultaat: € 0,8 mln (2018: € 2,8 mln), algemene reserve: € 1,2 mln (2018: € 1,4 mln), bestemmingsreserves: € 7,1 mln (2018: € 9,1 mln).
Het VV 2019 bestaat uit: lang VV: € 18 mln (2018: € 12 mln), voorzieningen: € 1 mln (2018: € 1 mln), overlopende passiva: € 15 mln (2018: € 14 mln), overig kort VV: € 5 mln (2018: € 8 mln)Relevante beleidsinformatie
Risico's
De Regio Gooi en Vechtstreek geeft in de begroting 2020 de volgende risico's. Tegenover het risicoprofiel van € 1,6 mln staat een weerstandscapaciteit van € 1,5 mln. De daaruit voortvloeiende ratio bedraagt met 0,95 bijna 1 (1=voldoende). Als grootste risico's benoemt de Regio GV het uittreden van Weesp (€ 375.000), en diverse risico's bij de GAD € 645.000.
Programma
4. Bestuur
Website
- Gemeenschappelijke regeling Werkvoorzieningsschap Tomingroep
Werkvoorzieningsschap Tomingroep
Bestuurlijke deelname van de gemeente
Namens Hilversum zit portefeuillehouder Jaeger in het Algemeen Bestuur (AB). Op grond van de eind 2017 vastgestelde Gemeenschappelijke Regeling Tomingroep 2017 is zowel de stemverhouding in het AB van de Tomingroep (‘het Schap’) als de financiële verhouding bepaald op basis van het aantal SW’ers per gemeente over de afgelopen 10 jaar. Het gaat hierbij om het aandeel in het eigen vermogen, de verdeling van dividend en een eventueel aanvullende verliescompensatie. Voor Hilversum is het voor 5 jaar vastgestelde aandeel 31,3%.
Partners
De gemeenten Almere, Blaricum, Gooise Meren, Eemnes, Huizen, Laren, Weesp en Wijdemeren.
Doel en openbaar belang
Het Werkvoorzieningsschap voert namens de deelnemende gemeenten taken uit in het kader van de ‘oude’ Wet Sociale Werkvoorziening (WSW) die gericht zijn op het aanbieden van aangepast werk aan mensen met een arbeidsbeperking.
2018
2019
Financiële belang van de gemeente
€ 6,9 mln
€ 6,9 mln
Financieel resultaat van de verbonden partij
€ 0,3 mln verlies
€ 0,1 mln verlies
Toelichting
De jaarlijkse bijdrage is de rijksbijdrage WSW die Hilversum via de algemene uitkering ontvangt en doorsluist naar het werkvoorzieningsschap. Het Schap heeft een 100% deelneming in Tomingroep BV. Het Schap en de BV hebben een meerjarige samenwerkingsovereenkomst afgesloten. In deze overeenkomst garandeert de BV aan het Schap een nulresultaat, en verklaart het Schap dat de SW-medewerkers bij de BV worden gedetacheerd. Het nulresultaat houdt in dat een negatief resultaat bij het Schap wordt gecompenseerd door een garantietoekenning door de BV. Het uiteindelijke resultaat van het Schap is daarmee in elk rekeningjaar minimaal € 0.
In 2019: negatief resultaat Schap € 0,1 mln, garantietoekenning BV € 0,1 mln
In 2018: negatief resultaat Schap € 0,3 mln, garantietoekenning BV € 0,3 mlnHet financieel belang in 2018 en 2019 is gebaseerd op de in de hilversumse jaarstukken 2019 en 2018 verwerkte boekingen.
Het resultaat van de verbonden partij is gebaseerd op de concept-jaarstukken 2019 van Tomin.
Dividend over 2018 ontvangen in 2019 € 0.
Dividend over 2019 te ontvangen in 2020 bedraagt € 0.Stand per 31-12-2018
Stand per 31-12-2019
Eigen vermogen van de verbonden partij
€ 1,9 mln
€ 1,9 mln
Vreemd vermogen van de verbonden partij
€ 10,6 mln
€ 10,5 mln
Toelichting
De cijfers 2018 en 2019 zijn gebaseerd op de concept-jaarstukken 2019 Tomin Schap.
Relevante beleidsinformatie
Risico's
De gemeenten sluizen de in de Algemene Uitkering ontvangen WSW-bijdrage door naar het Schap. Omdat het ontvangen bedrag per WSW-er daalt en de te betalen salarissen stijgen, staat de exploitatie van het Schap onder druk. De exploitatie van de BV staat ook onder druk, bijvoorbeeld vanwege het toegenomen risico dat in verband met gewijzigde aanbestedingsregels overheidsopdrachten in afnemende mate rechtstreeks mogen worden gegund aan de BV. De strategienota gaat uit van groei van de onderneming en met het oog daarop was er extra werk aangenomen waarvoor op dat moment nog onvoldoende
medewerkers beschikbaar waren. Daarnaast werd ook duidelijk dat het werken met mensen uit de Participatiewet meer kosten met zich meebrengt dan het werken met SW-medewerkers. Dat heeft te
maken met het feit dat er voor de inzet van SW-medewerkers aanzienlijk meer subsidie beschikbaar is dan voor het werken met mensen uit de P-wet. Er is echter een belangrijke buffer in de vorm van het eigen vermogen van de BV: circa € 20 mln. Op grond van de samenwerkingsovereenkomst tussen Schap en BV worden tekorten in het Schap aangevuld vanuit de BV. Daarom wordt binnen de regio samengewerkt om te komen tot een beeld van de toekomst van Tomin in de inclusieve arbeidsmarkt.De gemeente is 100% risicodrager voor haar aandeel (= het aantal werkdagen van de in de gemeente Hilversum wonende werknemers). Sinds 1 januari 2015 kunnen er geen mensen meer instromen in de WSW: het aantal WSW-ers vermindert door natuurlijk verloop. Het ministerie bouwt de bijdrage WSW (in participatiebudget) versneld af, waardoor er een steeds groter verschil ontstaat tussen de rijkssubsidie per medewerker en de werkelijke kosten per medewerker.
Programma
3. Werken
Website
Vennootschap of Coöperatie
- Vennootschap of Coöperatie BNG Bank N.V.
BNG Bank N.V.
Bestuurlijke deelname van de gemeente
De gemeente Hilversum heeft 120.939 van de 55.690.720 aandelen en daarmee 0,2% van het stemrecht op de AVA (Algemene Vergadering van Aandeelhouders). De gemeente wordt op de AVA vertegenwoordigd door de wethouder Financiën.
Partners
De Staat is houder van de helft van de aandelen, de andere helft is in handen van gemeenten, provincies en een hoogheemraadschap.
Doel en openbaar belang
De BNG bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger en is het voor de gemeente mogelijk om op eenvoudige wijze toegang te krijgen tot de geldmarkt. Toelichting: het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is. BNG Bank bundelt de uiteenlopende vraag van klanten tot een beroep op de financiële markten dat aansluit op de behoefte van beleggers wat betreft volume, liquiditeit en looptijd. Door de combinatie van beide elementen heeft de bank een uitstekende toegang tot financieringsmiddelen tegen zeer scherpe prijzen, die weer worden doorgegeven aan decentrale overheden en aan instellingen voor het maatschappelijk belang. Dat leidt voor de burger uiteindelijk tot lagere kosten voor tal van voorzieningen.
2018
2019
Financiële belang van de gemeente
€ 344.676
€ 153.593
Financieel resultaat van de verbonden partij
€ 337 mln winst
€ 163 mln winst
Toelichting
Hilversum bezit 120.939 aandelen, op de balans gewaardeerd tegen € 274.000. Het dividend uit jaar T wordt in jaar T+1 begroot en verwerkt. Het in 2019 uitgekeerde dividend bedraagt € 344.676 (raming € 170.000) en betreft de dividenduitkering van de BNG over 2018. In 2020 zal een bedrag van € 153.593 aan dividend over 2019 worden ontvangen (€ 300.000 begroot). Daarnaast emitteert de BNG Bank leningen die beursgenoteerd zijn. Om die reden is de BNG Bank gehouden aan regels die de Autoriteit Financiële Markten (AFM) stelt aan het verstrekken van mogelijk koersgevoelige informatie. Het verstrekken van cijfers en verwachtingen over eigen vermogen en netto resultaat valt daar uitdrukkelijk onder. De BNG Bank gaat pas tot publicatie van de gerealiseerde resultaten over na behandeling van de door de externe accountant goedgekeurde jaarrekening en het voorstel tot winstuitkering door de Raad van Commissarissen (RvC).
Stand per 31-12-2018
Stand per 31-12-2019
Eigen vermogen van de verbonden partij
€ 4,991 mld
€ 4,887 mld
Vreemd vermogen van de verbonden partij
€ 132,518 mld
€ 144,802 mld
Toelichting
Deze gegevens zijn afkomstig uit de jaarrekening 2019 van de BNG Bank.
Relevante beleidsinformatie
Risico's
Gering. De ratings van de BNG zijn respectievelijk Aaa bij Moody’s, AAA bij Fitch en AA+ bij Standards & Poor’s en zijn daarmee gelijk aan de ratings van de Nederlandse Staat.
Programma
5. Financiën en grondexploitaties
Website
- Vennootschap of Coöperatie Vitens N.V.
Vitens N.V.
Bestuurlijke deelname van de gemeente
Als aandeelhouder in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA). De gemeente Hilversum heeft 89.569 van de 5.777.247 aandelen en daarmee 1,55 % van het stemrecht in de AVA.
Partners
De aandelen van de N.V. zijn in handen van provinciale en gemeentelijke overheden.
Doel en openbaar belang
Het statutaire doel van Vitens is de uitoefening van een publiek (drink)waterbedrijf, waaronder de winning, de productie, het transport, de verkoop en de distributie van water (statuten art 3 lid 1). Het doel van de deelname van Hilversum is het beïnvloeden van het beleid van Vitens, teneinde de prijs van water voor de Hilversumse burgers en bedrijven zo laag mogelijk te houden.
2018
2019
Financiële belang van de gemeente
€ 80.612
€ 0
Financieel resultaat van de verbonden partij
€ 13 mln
€ 11,1 mln winst
Toelichting
Het resultaat over 2019 bedraagt € 11,1 mln winst (2018: 13 mln winst).
Hilversum bezit 89.569 aandelen Vitens, op de balans gewaardeerd tegen de verkrijgingsprijs van € 89.569 (€ 1,- per aandeel).
Het dividend uit jaar T wordt in jaar T+1 begroot en verwerkt. Het in 2019 uitgekeerde dividend bedraagt € 80.612 (€ 0,90 per aandeel) (raming € 90.000) en betreft de dividenduitkering van Vitens over 2018. Voor 2020 is een te ontvangen dividend over 2019 van € 78.000 begroot. (€ 0,87 per aandeel). Vitens stelt voor in 2020 geen dividend over 2019 uit te keren. Voor de komende jaren is de verwachting dat Vitens geen dividend zal uitkeren.Stand per 31-12-2018
Stand per 31-12-2019
Eigen vermogen van de verbonden partij
€ 533 mln
€ 533 mln
Vreemd vermogen van de verbonden partij
€ 1.233 mln
€ 1.293 mln
Toelichting
De cijfers 2018 en 2019 zijn gebaseerd op het jaarverslag 2019 van Vitens.
Relevante beleidsinformatie
Risico's
Geringe risico’s. Het betreft een bedrijf met een monopolie op het gebied van drinkwater.
Programma
5. Financiën en grondexploitaties
Website
- Vennootschap of Coöperatie Coöperatie Parkeerservice U.A.
Coöperatie Parkeerservice U.A.
Bestuurlijke deelname van de gemeente
Hilversum is 1 van de 17 leden in de Algemene Leden Vergadering (ALV) en heeft daar 1 stem. Portefeuillehouder Bereikbaarheid en Parkeren neemt deel aan de ALV.
Partners
Gemeenten Alkmaar, Alphen aan den Rijn, Amersfoort, Barneveld, Deventer, Gorinchem, Gouda, Hoogeveen, IJsselstein, Lelystad, Nieuwegein, Nijkerk, Woerden, Zandvoort en Zeist en Parkeren Amersfoort B.V.
Doel en openbaar belang
1. De Coöperatie heeft ten doel het bewerkstelligen van samenwerking tussen de Coöperatie en haar Leden op het werkgebied van de Coöperatie en het voorzien in de stoffelijke behoeften van de Leden van de Coöperatie door het sluiten van overeenkomsten van opdracht met de Leden ter zake van het bedrijf dat door de Coöperatie wordt uitgeoefend ten behoeve van de Leden op het gebied van het adviseren en leveren van diensten ter zake van garagebeheer, straatparkeerbeheer en straatparkeerhandhaving in het geografisch werkgebied van de Leden.
2. Als nevendoel kan de Coöperatie andere belangen op het gebied van parkeren van haar Leden behartigen.2018
2019
Financiële belang van de gemeente
€ 1,1 mln jaarbijdrage
€ 1.123.792 (opdracht 2019)
Financieel resultaat van de verbonden partij
€ 528.000 verlies voor mutatie reserves (€ 322.000 winst na mutatie reserves)
€ 744.000 verlies voor mutatie reserves (€ 156.000 winst na mutatie reserves)
Toelichting
De cijfers 2018 en 2019 met betrekking tot het financieel resultaat zijn gebaseerd op de jaarrekening 2019. In het verlies voor mutatie reserves 2019 (€ 744.000) zit een nadeel van € 579.000 vanwege transitiekosten, die geen onderdeel van de begroting vormden. De reguliere exploitatie 2019 kende dus een verlies van circa € 165.000 terwijl een verlies van € 322.000 begroot was. Het verlies voor mutaties 2018 (€ 528.000) is te splitsen in een nadeel van € 623.000 in verband met de transitiekosten en een voordeel van € 95.000 op de reguliere exploitatie.
Stand per 31-12-2018
Stand per 31-12-2019
Eigen vermogen van de verbonden partij
€ 2,6 mln
€ 1,8 mln
Vreemd vermogen van de verbonden partij
€ 2,2 mln
€ 2,2 mln
Toelichting
De cijfers 2018 en 2019 zijn gebaseerd op de jaarrekening 2019. Het verlies voor mutaties reserves 2019 van € 744.000 is in mindering op het Eigen Vermogen per 31-12-2019 gebracht.
Relevante beleidsinformatie
Risico's
Door de gekozen rechtsvorm van Coöperatie met Uitgesloten Aansprakelijkheid is er geen verhaalsrecht op de leden voor de schulden en tekorten van de coöperatie. Hilversum betaalt de jaarlijkse bijdrage in 4 termijnen, dus bij een eventueel faillissement is Hilversum maximaal een kwart van de jaarlijkse bijdrage kwijt. De Coöperatie werkt aan de financiële continuïteit. Mede door de in 2018 ingezette transitie zijn risico’s beter afgedekt en worden kosten beter doorbelast aan de leden. Het financiële risico is daardoor beperkt.
Programma
3. Werken
Website
- Vennootschap of Coöperatie Coöperatie Productief Leren
Coöperatie Productief Leren
Bestuurlijke deelname van de gemeente
De gemeente Hilversum is mede- oprichter en lid van de coöperatieve vereniging Productief Leren. Statutair zijn er altijd twee wethouders lid van het bestuur, die samen 25% van de stemmen hebben. De wethouder onderwijs van Hilversum is voorzitter van het bestuur. De regiowethouder onderwijs vertegenwoordigt de gemeenten in regio Gooi en Vechtstreek.
Partners
ROC van Amsterdam (MBO college Hilversum) 50% , Qinas (namens Voortgezet Onderwijs) 25%, en gemeenten in de Regio Gooi- en Vechtstreek 25%.
Doel en openbaar belang
De coöperatie heeft tot doel het bieden van een geïntegreerde onderwijsvoorziening aan leerlingen die hun school vroegtijdig verlaten of dreigen te verlaten, door het in stand houden en verder ontwikkelen van het project "Productief Leren" in de regio Gooi- en Vechtstreek. De activiteiten zijn gericht op het voeren van de regie over onderwijs en zorg waardoor met de leerling wordt gewerkt naar een startkwalificatie en/of toegang tot de arbeidsmarkt.
De coöperatie heeft verder tot doel de stad tot school te maken door ondernemers in de regio te betrekken opdat praktijkstages een prominente plaats hebben in het onderwijsprogramma. De coöperatie kan ook de maatschappelijke belangen van haar leden behartigen, zowel maatschappelijke, immateriële als ideële belangen.2018
2019
Financiële belang van de gemeente
€ 120.000
€ 110.000
Financieel resultaat van de verbonden partij
€ 82.470
€ 25.681 verlies
Toelichting
De cijfers 2018 zijn gebaseerd op jaarrekening 2018
De cijfers 2019 zijn gebaseerd op begroting 2019
De totale begroting 2019 van Productief Leren bedraagt circa € 0,8 mln (2018: 0,8 mln. De Regio Gooi en Vechtstreek draagt circa € 110.000 per jaar bij vanuit de centrummiddelen VSV (Voortijdig School Verlaten) die de gemeente Hilversum jaarlijks overdraagt aan de Regio Gooi en Vechtstreek. Daarnaast betalen de gemeenten (leerling volgend; een bedrag per leerling) een bedrag: totaal bijna € 44.000 (Hilversum betaalt € 25.000,- ).Stand per 31-12-2018
Stand per 31-12-2019
Eigen vermogen van de verbonden partij
€ 83.180
onbekend
Vreemd vermogen van de verbonden partij
€ 211.683
onbekend
Toelichting
De cijfers 2018 zijn gebaseerd op de jaarrekening 2018 van de coöperatie. Het vreemd vermogen betreft alleen kortlopende schulden. De coöperatie kent geen langlopende leningen.
De cijfers 2019 zijn nog niet bekend.Relevante beleidsinformatie
Risico's
De coöperatie is een platform om gezamenlijk de aanpak van (dreigende) schooluitval vanuit een voorziening aan te pakken, waarbij de leerling in staat wordt gesteld een startkwalificatie te behalen. Het financieel risico is beperkt. De coöperatie is in principe een "lege" coöperatie. Alle lange termijn verplichtingen (>1 jaar), liggen bij het MBO College en het VO. Dit betreft verplichtingen met betrekking tot personeel, activa en huur. Personeel is niet in dienst bij de coöperatie, maar wordt door het VO en MBO gedetacheerd of ingehuurd. Ook gaat de coöperatie geen huurcontracten aan voor de benodigde ruimte. De ruimte wordt door het MBO gehuurd. De activa zijn eigendom van het MBO College en worden tegen afschrijvingslasten beschikbaar gesteld.
Programma
2. Zorg
Website
- Vennootschap of Coöperatie GEM Crailo BV
GEM Crailo BV
Bestuurlijke deelname van de gemeente
GEM Crailo BV is opgericht op 1 mei 2018. De aandeelhouders zijn de gemeenten Hilversum (45%), Gooise Meren (45%) en Laren (10%). De wethouders Financiën vertegenwoordigen hun gemeente in de Algemene Vergadering (van aandeelhouders). De wethouders Ruimtelijke Ordering (i.g.v. Hilversum de projectwethouder Crailo) vertegenwoordigen hun gemeente in het Bestuurlijk Overleg.
Partners
Gemeenten Gooise Meren en Laren
Doel en openbaar belang
De Vennootschap heeft ten doel het ontwikkelen, realiseren en exploiteren van plangebied Crailo voor woningbouw en bedrijvigheid en het verrichten van al hetgeen met het vorenstaande verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn.
2018
2019
Financiële belang van de gemeente
Zie toelichting
Zie toelichting
Financieel resultaat van de verbonden partij
Zie toelichting
Zie toelichting
Toelichting
Op 23 januari 2019 heeft de Algemene Vergadering (van aandeelhouders) van GEM Crailo BV de geactualiseerde intergemeentelijke grondexploitatie als onderdeel van het jaarplan 2019 van GEM Crailo BV vastgesteld. De omvang van de Intergemeentelijke grondexploitatie bedraagt circa € 75 mln waarbij de geprognotiseerde winst van de grondexploitatie op eindwaarde per 31 december 2029 € 1,85 mln bedraagt (contante waarde per 1 januari 2019: € 1,49 mln).
Het financieel resultaat van de verbonden partij vloeit voort uit de intergemeentelijke grondexploitatie, die jaarlijks geactualiseerd zal worden.
Begin 2020 is een financieel verslag over de periode 1 mei 2018 tot en met 31 december 2019 beschikbaar gekomen: het resultaat voor en na belastingen bedraagt € 0.Stand per 31-12-2018
Stand per 31-12-2019
Eigen vermogen van de verbonden partij
€ 1.000
€ 1.000
Vreemd vermogen van de verbonden partij
Zie toelichting
€ 5.773.365
Toelichting
Het volgestorte aandeelkapitaal van Gem Crailo BV bedraagt (oprichting 1 mei 2018) € 1.000. Het aandeel van Hilversum daarin is 45% (€ 450). GEM Crailo BV heeft een kredietfaciliteit bij de BNG Bank van € 20 mln, waarvan de maximale opnamelimiet tot 1 juli 2020 is vastgesteld op € 10 mln. De gemeente Hilversum staat voor 45% borg (gemeente Gooise Meren voor 45% en gemeente Laren voor 10%).
Begin 2020 is een financieel verslag over de periode 1 mei 2018 tot en met 31 december 2019 beschikbaar gekomen.
De geactiveerde kosten van de grondexploitatie per 31-1-2019 bedragen ruim € 5 mln.Relevante beleidsinformatie
Risico's
In de vergadering van 18 december 2017 is de raad geïnformeerd over de risico’s. Op 23 januari 2019 heeft de Algemene Vergadering (van aandeelhouders) van GEM Crailo BV de geactualiseerde intergemeentelijke grondexploitatie als onderdeel van het jaarplan 2019 van GEM Crailo BV vastgesteld inclusief een risico- en gevoeligheidsanalyse. In de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing is dit uitvoerig beschreven. Momenteel wordt gewerkt aan de herziening en actualisatie van de grondexploitatie Crailo 2020. Deze geactualiseerde grondexploitatie 2020 zal worden aangeboden aan de Algemene Vergadering van GEM Crailo BV van 25 maart 2020.
Programma
5. Financiën en grondexploitaties
Website
Stichtingen of verenigingen
- Stichtingen of verenigingen Stichting Gooisch Natuurreservaat
Stichting Gooisch Natuurreservaat
Bestuurlijke deelname van de gemeente
Het bestuur wordt gevormd door een afvaardiging van de participanten van het GNR plus een onafhankelijk voorzitter en twee onafhankelijke deskundigen. Samen hebben zij 20 stemmen te verdelen, waarvan Hilversum er 4 heeft. Hilversum wordt vertegenwoordigd door de wethouder Natuur & Groen.
Partners
De participanten van het GNR zijn de gemeenten Amsterdam, Blaricum, Gooise Meren, Huizen, Laren en Naarden en de provincie Noord-Holland.
Doel en openbaar belang
- De instandhouding van het natuurschoon in het Gooi door de verkrijging van de aldaar gelegen terreinen, ten einde deze ten eeuwigen dage ongeschonden als natuurreservaat te behouden, en
- aan het publiek, door vrije toegang tot die terreinen onder eventueel te stellen bepalingen, het genot van dat natuurschoon te verzekeren.
2018
2019
Financiële belang van de gemeente
€ 730.944
€ 708.370
Financieel resultaat van de verbonden partij
€ 267.018 winst na mutatie reserves (€ 284.429 winst voor mutatie reserves)
€ 3.215 verlies na mutatie reserves (€ 56.081 winst voor mutatie reserves)
Toelichting
De cijfers 2018 zijn gebaseerd op de jaarstukken 2018 en de cijfers 2019 zijn gebaseerd op de concept jaarstukken 2019.
De netto bijdrage (gedefinieerd al bruto bijdrage -/- BTW teruggave o.b.v. de transparantieregeling) bedraagt in 2019 € 708.370 (2018: € 730.944). De bruto bijdrage van Hilversum bedraagt in 2019: € 850.970 (2018: € 853.751). Deze bruto bijdrage is opgebouwd uit een bedrag van € 822.380 (2018: € 736.230) rijwielpaden € 28.590 (2018: € 28.000), en in 2018 € 89.521 voor de extra € 1 per inwoner per jaar in de periode 2016-2018. Het GNR betaalt jaarlijks op basis van de transparantieregeling BTW terug aan de deelnemers. Hilversum ontvangt over 2019 € 142.600 (2018: € 96.443) uit exploitatie en projecten (en in 2018 € 26.364 op basis van het transitieproces). Het jaar 2018 was het laatste jaar waarin de extra € 1 / per inwoner is betaald door de Gooise gemeenten voor de transitie GNR die inmiddels is afgerond.
De rechtspositie van het personeel is gebaseerd op de rechtspositie van de provincie.Stand per 31-12-2018
Stand per 31-12-2019
Eigen vermogen van de verbonden partij
€ 1.837.957
€ 1.894.037
Vreemd vermogen van de verbonden partij
€ 931.988
€ 1.050.231
Toelichting
De cijfers 2018 en 2019 zijn gebaseerd op de concept-jaarstukken 2019.
Relevante beleidsinformatie
Risico's
In de begroting 2020 noemt de Stichting GNR de volgende risico's:
Personeel
De stichting is qua rechtsvorm een particuliere stichting. De rechtspositie van het personeel is gebaseerd op de rechtspositie van de provincie. Dit houdt in dat de stichting in het kader van de sociale zekerheid aangemerkt wordt als een zogenaamde ‘eigenrisicodrager’ en dat het personeel voor de pensioenvoorziening is ondergebracht bij de APG groep (voorheen ABP). Dit betekent risico’s op WW-uitkeringslasten en (langdurig) ziekteverzuim. Ter afdekking van WW-uitkeringslasten is in 2016 hiervoor een voorziening ingesteld, ultimo 2018 is een bedrag van ruim € 74.220 beschikbaar. Voor vervanging wegens (langdurige) ziekte is binnen de exploitatie geen bedrag opgenomen en verzekering bleek niet rendabel. Gelet op de grootte van de organisatie kan dit vooral gevolgen hebben voor de dagelijkse bedrijfsvoering. Bij een aantal (langdurige) ziektegevallen tegelijk bestaat het risico dat werkzaamheden niet meer uitgevoerd worden en toezicht en handhaving in de terreinen noodgedwongen zullen moeten worden verminderd, dan wel moeten worden uitbesteed. Vanwege het grotere aantal oudere werknemers is er een verhoogde kans op ziekteverzuim.Projecten
De projectuitvoering kent een aantal risico’s, te weten:
1. De eigen bijdrage voor de uitvoering van de projecten verkrijgt de stichting onder meer via de Stichting Steun Goois Natuurreservaat. Deze stichting krijgt haar inkomsten uit begunstigersbijdragen, nalatenschappen en een jaarlijkse bijdrage van de Nationale Postcode Loterij. Vooral de laatste bijdrage is een substantieel bedrag en wordt door de NPL, mits de opbrengsten dit toelaten weliswaar jaarlijks, maar telkens voor een periode van vijf jaar toegekend. Wanneer de het Goois Natuurreservaat niet meer als beneficiant van de NPL wordt aangemerkt en de participanten geen vervangende financiële middelen beschikbaar stellen, zullen de ambities voor het realiseren van projecten in overeenstemming met de dan beschikbare middelen moeten worden bijgesteld.
2. Veel van deze projecten kennen behalve de eigen bijdrage ook subsidies en bijdragen van derden. De subsidies en bijdragen van derden zijn gebaseerd op vooraf ingediende kostenramingen. Eventuele overschrijdingen bij de uitvoering zijn veelal niet verrekenbaar en komen voor risico en rekening van de stichting. Voor de afdekking van dit risico wordt een bestemmingsreserve bijzondere projecten aangehouden (stand per ultimo 2018 is € 80.459).Subsidie Natuur- en Landschapsbeheer
Vanaf 2017 ontvangt de stichting in het kader van de Subsidieregeling Natuur en Landschap voor een periode van zes jaar, jaarlijks een bedrag van circa € 485.000. Tijdens de subsidieperiode 2017-2022 zal de stichting verantwoording moeten afleggen over de wijze waarop ze in deze periode het beheer wordt uitgevoerd en hoe dat in relatie staat tot de in de beschikking opgenomen prestatieverplichtingen. Wanneer hieraan onvoldoende voldaan wordt, kan de subsidieverstrekker een deel van de subsidie terugvorderen.BTW Compensatiefonds
De stichting is door de Belastingdienst (BD) aangemerkt als samenwerkingsverband dat met betrekking tot de omzetbelasting de transparantieregeling mag toepassen. Dit houdt in dat de door de Stichting Gooisch Natuurreservaat betaalde omzetbelasting momenteel verrekend wordt door de participanten van het Goois Natuurreservaat. De stichting of de participanten kunnen aan de beschikking van de Inspecteur BD echter geen rechten ontlenen ten aanzien van het duurzaam voortbestaan van deze aanmerking. Hoewel deze onzekerheid niet direct een risico voor de stichting inhoudt, betreft dit wel een mogelijk risico voor de participanten en daarmee toch een indirect risico voor de stichtingProgramma
1. Wonen en leven
Website
- Stichtingen of verenigingen Uitvaartstichting Hilversum
Uitvaartstichting Hilversum
Bestuurlijke deelname van de gemeente
De verantwoordelijke portefeuillehouder (beheer, vastgoed, grondexploitaties) is voorzitter van de Raad van Toezicht. Dit lid heeft een vetorecht ten aanzien van alle besluiten die in de Raad van Toezicht worden genomen. Verder bestaat de Raad van Toezicht uit een lid met bedrijfsvoeringskennis en een lid met funeraire kennis. Het bestuur van de stichting legt verantwoording af aan de Raad van Toezicht van de stichting. Daarmee wil de gemeente de kwaliteit van dienstverlening in het crematorium en op de begraafplaatsen aan haar burgers waarborgen en toezicht houden op de bedrijfsvoering van de stichting. De Raad van Toezicht geeft bovendien gevraagd en ongevraagd advies over de ontwikkeling van het crematorium en de begraafplaatsen in Hilversum. De stichting laat jaarlijks haar begroting en jaarrekening goedkeuren door het college.
Partners
Niet van toepassing
Doel en openbaar belang
De gemeente heeft op grond van de Wet op de Lijkbezorging de plicht een gemeentelijke begraafplaats te hebben. De stichting heeft tot doel om de begraafplaatsen én het crematorium van de gemeente Hilversum op een professionele, efficiënte en effectieve wijze te exploiteren. De stichting is verantwoordelijk voor de uitvoering van de dagelijkse werkzaamheden en de volledige bedrijfsvoering en financiën waarbij het voorzien in de behoefte aan begraven op minimaal gelijk kwaliteitsniveau tegen betaalbare tarieven als primaire doelstelling geldt.
2018
2019
Financiële belang van de gemeente
Zie toelichting
Zie toelichting
Financieel resultaat van de verbonden partij
€ 34.896 winst
€ 284.159 verlies
Toelichting
De cijfers 2018 zijn gebaseerd op de door het College op 23 april 2019 goedgekeurde jaarrekening 2018.
De cijfers 2019 zijn gebaseerd op de door het College op 16 juni 2020 ter goedkeuring voorliggende jaarrekening 2019.Er bestaan enkele privaatrechtelijke afspraken tussen gemeente en USH, vastgelegd in overeenkomsten die betrekking hebben op het onderhoud aan en vervanging van gemeentelijke eigendommen. De USH benut deze eigendommen om invulling te geven aan de wettelijke taken die de gemeente op gebied van begraven en cremeren heeft.
In 2016 heeft de financiële overdracht door de gemeente aan de Stichting plaatsgevonden. De stichting is daarna volledig verantwoordelijk voor de exploitatie van de gemeentelijke begraafplaatsen en het crematorium en voert dit uit voor eigen rekening en risico.
Stand per 31-12-2018
Stand per 31-12-2019
Eigen vermogen van de verbonden partij
€ 226.506 negatief
€ 510.665 negatief
Vreemd vermogen van de verbonden partij
€ 2.321.262
€ 2.099.533
Toelichting
In het vreemd vermogen per 31-12-2019 zijn de onderhoudsvoorziening (van ruim € 1,8 mln) en kortlopende schulden (van € 0,3 mln) opgenomen. Er zijn geen langlopende schulden.
Relevante beleidsinformatie
Risico's
Ondanks de positieve meerjarencijfers bij de stichting kunnen onvoorziene tegenvallende exploitatieresultaten van de Stichting een risico vormen voor de gemeente. Het risico voor de gemeente bestaat er uit dat gemeente het eigen vermogen en of de liquiditeitspositie van de beheersstichting moet versterken.
Programma
1. Wonen en leven
Website