4.2 Toelichting op de verschillen
Financieel resultaat op hoofdlijnen
4.2.1 Financieel resultaat op hoofdlijnen
De gemeente heeft over het jaar 2019 een nadelig financieel resultaat gerealiseerd van € 1,1 mln. Ten opzichte van de stand van de gewijzigde begroting per 31 december, van € 0,5 mln. nadelig, is het resultaat voor bestemming € 0,6 mln. ongunstiger dan begroot.
De onderstaande tabel geeft een beeld van het verloop van het resultaat gedurende het jaar. De tabel maakt zichtbaar dat het saldo van de oorspronkelijke begroting zich in de loop van het jaar heeft ontwikkeld van een begrote beginstand van € 0,251 mln. positief tot een nadelig eindresultaat van € 1,1 mln. Na de vaststelling van de begroting 2019 is de begroting verschillende malen aangepast door middel van een raadsbesluit. Per saldo bedroegen deze begrotingswijzigingen € 0,8 mln. negatief. In het jaar 2020 is een raadsbesluit genomen over de actualisatie van de grondexploitaties die doorwerkt op het begrote resultaat 2019.
Totaaloverzicht | (Bedragen x 1.000; min is voordeel en zonder teken is nadeel) | |||||||
Verloop begroting en resultaat | Lasten | Baten | Totalen | |||||
Saldo oorspronkelijke begroting | 261.139 | -261.390 | -251 | |||||
Raadsbesluiten 2019 met begrotingswijzigingen | 11.626 | -10.842 | 784 | |||||
Begrotingssaldo op 31 december 2019 | 272.765 | -272.232 | 534 | |||||
Raadsbesluiten in 2020 (zonder begrotingswijziging 2019) | 181 | 0 | 181 | |||||
Saldo na raadsbesluiten | 272.946 | -272.232 | 715 | |||||
Wijzigingen in deze jaarstukken | -2.877 | 3.354 | 377 | |||||
Rekeningresultaat | 270.069 | -268.978 | 1.091 |
De verschillende regels van de bovenstaande tabel worden hieronder kort toegelicht. De in de toelichtingen genoemde raadsvoorstellen kunt u inzien via iBabs.
Toelichting regel raadsbesluiten 2019 met begrotingswijzigingen
Raad | Lasten | Baten | Totalen | |
---|---|---|---|---|
Tarieven parkeergarages | 14-nov-18 | -244 | -207 | -451 |
Aanpak asbest Bosdrift en Noorderbegraafplaats | 16-apr-19 | 95 | 95 | |
Actualisatie grondexploitatie 2019 | 29-mei-19 | -4.542 | 3.048 | -1.494 |
Tussenrapportage 1 | 26-jun-19 | 3.192 | -1.388 | 1.804 |
Arbeidsmarktbewerkingsplan 'Werken aan Werk' | 26-jun-19 | 1.196 | -1.196 | 0 |
25% extra uitstroom uit de participatiewet | 26-jun-19 | 235 | -235 | 0 |
Overhevelingsvoorstellen jaarstukken 2018 | 10-jul-19 | 3.452 | -3.452 | 0 |
Reserves Eenzaamheidsbestrijding, Herplant- en Mobiliteitsfonds | 10-jul-19 | 232 | -232 | 0 |
Agenda WMO Welzijn in de wijk | 16-okt-19 | 1.860 | 1.860 | |
Agenda Jeugd 2019-2020 | 16-okt-19 | 1.625 | 1.625 | |
Tussenrapportage 2 | 11-dec-19 | 4.525 | -7.180 | -2.655 |
Totaal begrotingswijzigingen | 11.626 | -10.842 | 784 |
Toelichting raadsbesluiten in 2020 (zonder begrotingswijziging in 2019)
Het rekeningresultaat 2019 wordt mede beïnvloed door in 2020 genomen raadsbesluiten. Deze hebben betrekking op het jaar 2019 en zijn daarom overeenkomstig de genomen besluiten in deze jaarstukken verwerkt. Het is echter niet meer toegestaan om de begroting hierop aan te passen.
Raad | Lasten | Baten | Totalen | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Actualisatie/herziening grondexploitaties | 6-mei-20 | 181 | 181 | |||
Totaal raadsbesluiten 2020 | 181 | 0 | 181 |
Toelichting Overzicht van en toelichting op de in de jaarstukken verwerkte wijzigingen
In de regel zullen begrotingswijzigingen vooraf door het college aan de raad ter besluitvorming worden voorgelegd. Hiermee wordt dan toestemming gevraagd voor het realiseren van het beleid en voor besteding van het benodigde bedrag. Soms is een autorisatie vooraf niet mogelijk en wordt de raad achteraf geïnformeerd over de wijziging. In de onderstaande tabel wordt de raad geïnformeerd over de niet geautoriseerde afwijkingen boven de € 250.000 met een effect op het resultaat.
Thema | Wijzigingen in deze jaarstukken | Lasten | Baten | Totalen |
---|---|---|---|---|
1.1 | Leges Wabo: De extra opbrengst is het gevolg van het aantrekkende economische klimaat. Hierdoor zijn er meer aanvragen ingediend dan oorspronkelijk verwacht, waarvan in december 2019 twee vergunningen met een legesopbrengst van € 613.000. | 0 | -989 | -989 |
1.3 | Mobiliteitsplannen 2019 en verder: In maart 2019 is uitvoering gegeven aan het mobiliteitsplan. Hierover is in een collegebrief d.d. 14 januari 2020 verslag gedaan. Een aantal plannen is in 2019 opgestart en wordt afgerond in 2020. Een apart onderdeel van de mobiliteteitsplannen betrof een onderzoek/variantenstudie naar de fietsenstalling Station. In overleg met NS en Pro Rail is besloten hierin een pas op de plaats te maken omdat NS, ProRail en gemeente ervoor kozen verder te werken aan een integrale aanpak voor de toekomst van station Hilversum. | -645 | 0 | -645 |
1.3 | Vrijval HOV: In de exploitatie resteerde ultimo 2019 een bedrag van per saldo € 348.000 op de HOV. Deze post moest uitvoering geven aan de (deel)-opdracht van de provincie voor “HOV in ’t Gooi” en de daarmee samenhangende bestuursovereenkomst met de provincie ‘HOV in ’t Gooi’ van 2014. Deze (deel-)opdracht van de provincie maakt onderdeel uit van het zogenaamde contract 9. Omdat er geen verplichtingen zijn voor in 2019 uitgevoerde werkzaamheden is deze post, conform het BBV, vrijgevallen. | 55 | -404 | -349 |
1.4 | Egalisatievoorziening riolering: Door verschillende voor- en nadelen resteert per saldo een dotatie aan de egalisatievoorziening van € 421.000 in plaats van de begrote € 75.000. Zie ook paragraaf lokale heffingen. | 346 | 0 | 346 |
2.2 | Internationaal Onderwijs: Door de MRA zijn middelen beschikbaar gesteld voor het Internationaal Onderwijs. Het onderzoek naar de ontwikkeling van een uni-locatie heeft, o.a. door trage besluitvorming bij de eigenaar van een potentiele locatie, vertraging opgelopen en is niet in 2019 afgerond. Verwacht wordt dat dit in 2020 wel het geval zal zijn. | -418 | 0 | -418 |
2.3 | WMO: Ten aanzien van de maatwerkvoorzieningen zorgen met name de verstrekkingen van scootmobielen (€ 248.000) en trapliften (€ 126.000) tot nadelen tot de begroting. Bij de zorg in natura is de raad in 2019 geïnformeerd over de verwachte nadelen en de onderliggende oorzaken. In de jaarrekening is het tekort verder opgelopen van € 975.000 naar € 1.250.000 (inclusief hogere eigenbijdrage van € 117.000). De oorzaken van de stijgende lasten komen voort uit de invoering van het abonnementstarief en de verdere algemene tendens van extramuralisering in de zorg, het beperkt aantal plekken in verpleeghuizen en bij beschermd wonen, waardoor een groter beroep op ambulante begeleiding vanuit de WMO is ontstaan. | 1.741 | -117 | 1.624 |
2.3 | Jeugd: In 2019 is de raad met raadsinformatiebrief 2019-67 geïnformeerd over de financiële afwijking ten aanzien van de uitvoering van de Jeugdwet en de onderliggende oorzaken. In de jaarrekening is het tekort van € 1,5 miljoen verder opgelopen tot € 1.6 miljoen. De oorzaak hiervan ligt met name in stijgende aantallen en een beperkt deel in de tarieven. | 1.570 | 0 | 1.570 |
2.3 | Balansmutaties en onderhandenwerk: Jaarlijks wordt door de Regio Gooi en Vechtstreek een verantwoording opgesteld waaruit het onderhandenwerk blijkt (geleverde zorg, welke nog niet gefactureerd is door de zorgaanbieder). Bij het opstellen van de verantwoording 2019 is de onderhandenwerk positie over voorgaande jaren te hoog gebleken. De correctie op de onderhandenwerkpositie over voorgaande jaren en samenhangende herberekeningen van balansposities hebben een voordeel van € 1.257.000 tot gevolg. | -1.257 | -1.257 | |
3.2 | Werken aan Werk: In overeenstemming met het plan Werken aan Werk (raadsvergadering 26 juni 2019) zou de gemeente Hilversum een bedrag van € 1.196.000 vanuit de reserve HHT middelen doorgeven aan de Regio Gooi en Vechtstreek. Vanwege de vertraging in de uitvoering heeft de uitbetaling aan de Regio Gooi en Vechtstreek nog niet plaatsgevonden. Vanuit BBV wordt voorgeschreven dat de onttrekking vanuit de reserve wel dient plaats te vinden. Dit heeft een voordeel van € 1.196.000 tot gevolg. De Raad wordt middels een voorstel gevraagd dit bedrag terug te storten in de reserve HHT middelen. | -1.196 | 0 | -1.196 |
4.3 | Loonkosten college: Het nadeel is het saldo van de extra storting in de pensioenvoorziening en diverse kleine voordelen. Voor een uitgebreide uitleg, zie de collegebrief d.d. 18 december 2019. | 956 | 0 | 956 |
5.1 | Algemene uitkering: Via Raadsinformatiebrief (2020-8) bent u geïnformeerd over de financiële effecten van de decembercirculaire 2019. In deze RIB kunt u terugvinden dat we met name meer ontvangen hebben door een positieve afrekening over de jaren 2017-2019. Uit de decembercirculaire volgen ook overhevelingsvoorstellen die aan de raad worden voorgelegd. Per saldo resteert een voordeel van € 565.000. | 0 | -565 | -565 |
5.1 | Stelposten: Post onvoorzien: De post onvoorzien (€ 150.000) is dit jaar niet aangesproken. Van het budget nieuwe kansen (€ 600.000) resteert een voordeel van € 100.000. In 2019 is twee keer een beroep op dit budget gedaan; ‘Innovatieve samenwerking Gemeente Hilversumse VO scholen’) en ‘Tijdelijke invulling Stationsgebied’. Bij de 2e Tussenrapportage is van dit budget € 400.000 vrij gevallen. | -250 | 0 | -250 |
5.1 | Dotatie voorziening belastingdebiteuren: De verwachting is dat er nog € 1.135.000 (afgerond) oninbaar wordt verklaard, met name door vorderingen die ouder zijn dan 3 jaar en moeizaam of niet meer kunnen worden geïnd. Omdat er € 455.000 in de huidige voorziening zit, zal er € 680.000 moeten worden gedoteerd aan de voorziening. | 680 | 680 | |
5.2 | Verkoopopbrengst Lieven de Key: In 2019 is met twee woningbouwverenigingen overeenstemming bereikt over de verkoopprijs van het perceel Lieven de Key. Zie ook de raadsinformatiebrief nummer 2019-52. Zoals in de verkoopovereenkomst is bepaald zal de juridische levering plaats vinden nadat de woningbouwverenigingen beschikken over een onherroepelijke omgevingsvergunning. De notariële afwikkeling heeft niet in 2019 plaatsgevonden omdat de aanvraag voor een omgevingsvergunning pas in 2020 is gedaan. Hierdoor kan de opbrengst niet in 2019 worden verantwoord. | -469 | 1.503 | 1.034 |
5.2 | Verkoop panden: Er is in 2019 een nieuw vastgoed- en grondbeleid vastgesteld die ook voorziet in een herijking van het verkoopbeleid. Totdat dit beleid was vastgesteld is even pas op de plaats gemaakt met de verkoop van gemeentelijk vastgoed. Daarnaast is de verwachte verkoop van een pand in 2019 vertraagd doordat de verkoop bij inschrijving niet-passend is verklaard. Het pand is opnieuw bij een makelaar in de verkoop gezet. | 500 | 0 | 500 |
5.2 | Tussentijdse winstneming Anna's Hoeve: Op begrotingsbasis is rekening gehouden met een tussentijdse winst van € 1.494.000. Bij de berekening van de tussentijdse winst 2019 is gebleken dat er in voorgaande jaren meer tussentijdse winst is genomen dan volgens de huidige inzichten noodzakelijk was. In het dienstjaar 2019 is er daardoor geen sprake van een tussentijdse winstname, maar een teruggave van € 76.000 (zie raadsvoorstel). | 76 | 1.494 | 1.570 |
div. | Dotatie onderhoudsvoorziening vastgoed: De gemeente moet (wettelijk) jaarlijks de voorzieningen groot onderhoud onderbouwen. Uit de onderbouwing is gebleken dat aan de voorzieningen groot onderhoud een aanvullende dotatie noodzakelijk is. De omvang van de dotatie wordt o.a. veroorzaakt door prijsindexering, fiscale correctie, aanpassingen door verkoop en aanstaande verkoop van vastgoed en duurzaamheidsmaatregelen. De gemeente zal in 2020 het Meerjarig OnderhoudsPlan laten actualiseren. | 671 | 671 | |
div. | Overig verschillen per saldo < € 250.000 (of per saldo neutraal) | -5.237 | 2.332 | -2.905 |
Totaal wijzigingen jaarstukken | -2.877 | 3.254 | 377 |
Toelichting per programma
4.2.2 Toelichting per programma
In het jaarverslag is op de programma’s per thema een analyse gegeven van de verschillen tussen de rekening en de bijgestelde begroting. Zoals in hoofdstuk 1 ‘Inleiding en leeswijzer’ is opgemerkt, bestaat de formele jaarrekening, waarop de accountantsverklaring is gebaseerd, uit dit hoofdstuk 4 en de hierna volgende hoofdstukken 5 en 6.
Nu maakt de genoemde analyse van de afwijkingen tussen de begroting en het overzicht baten en lasten formeel deel uit van de jaarrekening, maar mag van de commissie BBV ook worden opgenomen in het jaarverslag, mits beide onderdelen in één boekwerk zijn opgenomen en in de jaarrekening wordt verwezen naar het relevante onderdeel van het jaarverslag.
De commissie BBV beveelt aan:
- om bij het verwijzen duidelijk in de toelichting op het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening aan te geven waar in de programmaverantwoording de analyse is opgenomen; en
- dat de analyse duidelijk identificeerbaar moet zijn.
Om de leesbaarheid van de jaarstukken te vergroten willen we zoveel mogelijk herhaling in de jaarstukken vermijden. Daarom geven we in dit hoofdstuk inzicht op de afwijkingen per programma op hoofdlijnen, waarbij voor de verklaring van de verschillen wordt verwezen naar de verantwoording op de betreffende programma's (hoofdstuk 2 Programmaverantwoording, onderdeel Financiële analyse). Het onderstaande overzicht geeft de programmasaldi weer.
Financiën per programma
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
| Primitieve begroting 2019 | Wijziging begroting 2019 | Actuele begroting 2019 | Realisatie 2019 | Verschil 2019 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
01.01 Mooie stad | 4.719 | 665 | 5.384 | 4.311 | -1.073 | |||
01.02 Levendige stad | 9.317 | 165 | 9.482 | 9.229 | -253 | |||
01.03 Bereikbare stad | 11.600 | -372 | 11.228 | 10.157 | -1.071 | |||
01.04 Duurzame stad | 5.295 | 582 | 5.877 | 5.539 | -338 | |||
1 Wonen en leven | 30.931 | 1.040 | 31.971 | 29.236 | -2.735 | |||
02.01 Verbindende stad | 13.194 | 461 | 13.655 | 13.001 | -654 | |||
02.02 Kansrijke stad | 10.537 | 389 | 10.926 | 9.973 | -953 | |||
02.03 Ondersteunende stad | 53.810 | 5.661 | 59.471 | 61.163 | 1.692 | |||
2 Zorg | 77.541 | 6.511 | 84.052 | 84.137 | 85 | |||
03.01 Ondernemende stad | 2.783 | 141 | 2.924 | 3.099 | 175 | |||
03.02 Werkende stad | 10.264 | 1.511 | 11.775 | 10.701 | -1.074 | |||
03.03 Sociale stad | 10.969 | 1.850 | 12.819 | 13.699 | 880 | |||
3 Werken | 24.016 | 3.502 | 27.518 | 27.499 | -19 | |||
04.01 Veilige stad | 10.618 | 0 | 10.618 | 10.274 | -344 | |||
04.02 Dienstverlening aan de stad | 1.199 | 86 | 1.285 | 1.312 | 27 | |||
04.03 Effectief en efficiënt bestuurde stad | 33.780 | -433 | 33.347 | 34.280 | 933 | |||
4 Bestuur | 45.597 | -347 | 45.250 | 45.866 | 616 | |||
05.01 Financieel gezonde stad | -173.581 | -2.423 | -176.004 | -176.305 | -301 | |||
05.02 Grondexploitatie en vastgoed | 1.191 | -2.339 | -1.148 | 1.763 | 2.911 | |||
5 Financiën en grondexploitaties | -172.390 | -4.762 | -177.152 | -174.542 | 2.610 | |||
Totaal van Lasten en Baten | 5.695 | 5.944 | 11.639 | 12.196 | 557 | |||
Mutatie reserves | ||||||||
1 Wonen en leven | -621 | -246 | -867 | -867 | 0 | |||
2 Zorg | -1.060 | -331 | -1.391 | -1.391 | 0 | |||
3 Werken | -200 | -1.431 | -1.631 | -1.631 | 0 | |||
4 Bestuur | -12 | 0 | -12 | -12 | 0 | |||
5 Financiën en grondexploitaties | -4.051 | -3.152 | -7.203 | -7.203 | 0 | |||
Totaal mutatie reserves | -5.944 | -5.160 | -11.104 | -11.104 | 0 | |||
Resultaat | -251 | 785 | 534 | 1.091 | 557 |
Toelichting op de algemene dekkingsmiddelen
4.2.3 Toelichting op de algemene dekkingsmiddelen
bedragen x € 1.000 | ||||||
Omschrijving | Primitieve begroting 2019 | Wijziging begroting 2019 | Actuele begroting 2019 | Realisatie 2019 | Verschil 2019 | |
Lokale heffingen | -20.891 | -1.130 | -22.021 | -21.953 | 68 | |
Gemeentefonds | -153.311 | -2.696 | -156.007 | -156.558 | -551 | |
Financieringsfunctie | -1.105 | 1.170 | 65 | -72 | -137 | |
Dividend | -260 | -165 | -425 | -425 | 0 | |
Totaal | -175.567 | -2.821 | -178.388 | -179.008 | -620 |
Algemene dekkingsmiddelen zijn inkomsten van een gemeente waarvoor geen bestedingsdoel is bepaald. Dat betekent dat de gemeente deze vrij kan besteden (in tegenstelling tot de specifieke dekkingsmiddelen).
Onder de algemene dekkingsmiddelen wordt verstaan:
- Lokale heffingen, waarvan de besteding van de opbrengst niet gebonden is. Denk bijvoorbeeld aan OZB, toeristenbelasting, precario en hondenbelasting
- Algemene uitkering. Een van de uitkeringen die gemeenten van het Rijk krijgen is de algemene uitkering uit het Gemeentefonds. Gemeenten hoeven zich niet te verantwoorden over de besteding van de algemene uitkering richting het Rijk en kunnen deze, met inachtneming van wet- en regelgeving, vrij besteden aan taken die het Rijk heeft opgedragen of aan eigen beleid.
- Dividend, een vergoeding die wordt uitbetaald aan aandeelhouders.
- Saldo van de financieringsfunctie, dit is het verschil tussen de toegerekende rekenrente aan de programma’s en de werkelijk betaalde rente over de lang- en kortlopende leningen. Ook wel het renteresultaat genoemd.
- Overige algemene dekkingsmiddelen. Dit zijn overige inkomsten waar geen bestedingsdoel voor is bepaald. Hierbij kan gedacht worden aan bijvoorbeeld boetes, of rente die bespaard wordt.
Per saldo zijn de lasten van de programma’s 1 tot en met 4 hoger dan de baten. In programma 5 Financiën en Grondexploitaties zijn de algemene dekkingsmiddelen opgenomen; onder het thema 5.1 Financieel gezonde stad zijn de ambities Financiële huishouding en Lokale belastingen en heffingen opgenomen. De algemene dekkingsmiddelen op het thema vormen de dekking van het negatieve financiële saldo van de programma’s 1 tot en met 4.
Dit overzicht, is conform het BBV, een verplicht onderdeel van de jaarrekening. Om de leesbaarheid van de jaarstukken te vergroten willen we zoveel mogelijk herhaling in de jaarstukken vermijden. Daarom geven we in dit hoofdstuk inzicht in de afwijkingen op de verschillende onderwerpen op hoofdlijnen. Voor de verklaring van de verschillen wordt verwezen naar de verantwoording van de algemene dekkingsmiddelen in programma 5.
Toelichting op de overhead
4.2.4 Toelichting op de overhead
bedragen x € 1.000 | ||||||
Omschrijving | Primitieve begroting 2019 | Wijziging begroting 2019 | Actuele begroting 2019 | Realisatie 2019 | Verschil 2019 | |
1. Personeel | 21.287 | 0 | 21.287 | 21.307 | 21 | |
2. Huisvesting & facilitair | 4.706 | -63 | 4.643 | 4.509 | -134 | |
3. ICT | 2.770 | -350 | 2.420 | 2.548 | 128 | |
4. Overig | 662 | -20 | 642 | 596 | -46 | |
Totaal | 29.425 | -433 | 28.992 | 28.961 | -31 |
Het BBV schrijft voor dat de kosten van ondersteuning van de primaire processen (overheadkosten) centraal worden gepresenteerd in een apart overzicht en in een apart taakveld (taakveld 0.4). Dat taakveld is ondergebracht in programma 4 Bestuur. Het doel van deze nieuwe regel is dat de raad een goed inzicht krijgt in de omvang van de overhead. Gemeenten kunnen hiermee op dit punt beter met elkaar vergeleken worden.
De bedragen in het overzicht hierboven zijn het saldo van overheadkosten en overheadopbrengsten, gesplitst naar onderwerp. In het overzicht van taakvelden per programma is een uitsplitsing naar opbrengsten en kosten te vinden. In de programma’s Wonen en Leven, Zorg, Werken en Financiën en grondexploitaties zijn dan ook geen overheadkosten meer verantwoord. Onder de overhead vallen onder meer de kosten van leidinggevenden, planning & control, personeel & organisatie etc.
Dit overzicht, is conform het BBV, een verplicht onderdeel van de jaarrekening. Om de leesbaarheid van de jaarstukken te vergroten willen we zoveel mogelijk herhaling in de jaarstukken vermijden. Daarom geven we in dit hoofdstuk inzicht in de afwijkingen op de verschillende onderwerpen op hoofdlijnen. Voor de verklaring van de verschillen wordt verwezen naar de verantwoording van de overhead in programma 4.
Toelichting op het gebruik van onvoorzien
4.2.5 Toelichting op het gebruik van onvoorzien
Jaarlijks wordt in de begroting een post voor onvoorziene lasten opgenomen. In de Financiële verordening is het jaarlijkse budget hiervoor bepaald op € 150.000. Dit maakt het mogelijk om in het begrotingsjaar onvoorziene (dus niet begrote) uitgaven, die onontkoombaar en onuitstelbaar zijn (de 3 o’s), op te vangen. Uitgaven ten laste van de post Onvoorzien moeten aan elk van deze 3 criteria voldoen. Als deze uitgaven structureel zijn, dienen ze uiteraard in de volgende begroting structureel te worden gedekt. De post onvoorzien maakt onderdeel uit van de weerstandscapaciteit. In hoofdstuk 3.2 Weerstandsvermogen en risicobeheersing kunt u meer lezen over de relatie tussen risico’s en weerstandscapaciteit.
In 2019 is geen gebruik gemaakt van de post Onvoorzien. Er resteert een budget van € 150.000 dat niet is benut en als voordeel in deze rekening tot uitdrukking komt.
Begrotingsrechtmatigheid
4.2.6 Begrotingsrechtmatigheid
Onderstaand volgt de beoordeling van de financiële begrotingsrechtsmatigheid. Dit betreft zowel de begrotingsrechtsmatigheid van de lasten per programma, de onttrekkingen aan reserves en de uitgaven op kredieten.
De werkelijke lasten op programmaniveau mogen de begrote lasten na de laatste begrotingswijziging in beginselniet overschrijden. Daar waar de lasten de begroting wel overschrijden, is het voor het beoordelen van debegrotingsrechtsmatigheid van belang in hoeverre de overschrijding past binnen het door de gemeenteraadgeformuleerde beleid en/of wordt gecompenseerd door aan de lasten gerelateerde hogere inkomsten.
Programma 2 | Begroting na | Realisatie 2019 | Verschil |
---|---|---|---|
Zorg | wijziging 2019 | ||
Lasten | € 89.315.000 | € 90.311.000 | € 996.000 |
Analyse overschrijding | |||
De hogere lasten worden met name veroorzaakt door hogere lasten voor WMO en Jeugd. |
Programma 4 | Begroting na | Realisatie 2019 | Verschil |
---|---|---|---|
Bestuur | wijziging 2019 | ||
Lasten | € 47.083.000 | € 48.702.000 | € 1.619.000 |
Analyse overschrijding | |||
De hogere lasten worden met name veroorzaakt door 3 overschrijdingen: |
Investeringskredieten | Begroting na | Realisatie t/m 2019 | Verschil |
---|---|---|---|
wijziging 2019 | |||
Budget / saldo lasten en baten | € 1.743.000 | € 1.898.000 | € 155.000 |
Analyse overschrijding | |||
In 2019 worden 5 investeringskredieten afgesloten met een (lichte) overschrijding van het door de raad beschikbaar gestelde budget. Het betreft de investeringen voor het verzinkbaar toilet centrum (€ 4.000), Uitvoeringsprogramma fiets (€ 63.000), Uitbreiding parkeerapparatuur (€ 2.000), Contactloos betaald parkeren (€ 3.000) in programma 1, Sloop GAK-gebouw (€ 82.000) in programma 5. Deze overschrijding van activeerbare activiteiten (investeringen) zijn in principe wel onrechtmatig maar tellen niet mee voor het oordeel omdat het effect van deze overschrijding pas zichtbaar worden in de afschrijvings- en financieringslasten in latere jaren. |
In 2019 zijn geen begrotingsonrechtmatigheden te rapporteren bij de onttrekkingen uit de reserves.