Opgave van de stad
Financieel gezonde stad
Door de positieve economische ontwikkeling verwachten wij de komende jaren extra ruimte te realiseren om nieuwe uitgaven en investeringen te doen, die Hilversum en haar inwoners ten goede komen. Gezonde gemeentefinanciën blijven het uitgangspunt, want alleen met een gezond beleid kan je goede en verantwoorde keuzes maken voor de toekomst. De afgelopen periode is een solide en transparant financieel beleid vastgesteld en gevoerd, wat wij op deze manier willen voortzetten. Wij houden alle reserves kritisch tegen het licht en bezien welke concrete investeringen en lasten kunnen worden gedekt uit reserves en voorzieningen. |
Ambities
- Financiële huishoudingActiviteiten & Financiën Financiële huishouding
1. Financiële huishouding
Wij hebben als uitgangspunt dat inkomsten en uitgaven in evenwicht zijn en dat er een gezonde verhouding is tussen inkomsten, bezit en schulden, waarbij structurele uitgaven niet met incidentele inkomsten worden gedekt. Hierdoor zijn we minder kwetsbaar voor de schommelende inkomsten, voornamelijk degene die we vanuit het rijk ontvangen. Als gemeente willen wij een buffer in stand houden om in slechte tijden nadelen op te kunnen vangen en dat in goede tijden de ruimte die ontstaat geïnvesteerd kan worden in de stad.
Activiteiten
●
Middelen reserveren voor het stationsgebied.
●
Beschrijven van beter meetbare prestatie indicatoren.
●
Uitwerken van financiële kengetallen in samenwerking met de raad, waarop we gaan sturen.
●
Reëel en structureel evenwicht van inkomsten en uitgaven.
●
Doorlopend werken aan een flexibele en beïnvloedbare begroting.
●
Beoordelen reserves en voorzieningen, mede om te bezien of deze kunnen dienen ter dekking van concrete investeringen.
●
Sturen op een beheersbare schuldquote.
●
Sturen op een weerstandsvermogen van minimaal 1,0.
●
Evalueren van de Financiële verordening 2018.
Toelichting op activiteiten
In 2019 heeft de gemeente Hilversum een solide en transparant financieel beleid gevoerd. Volgens landelijke regelgeving en eigen beleid kunnen reserves en voorzieningen niet meer worden ingezet als dekking voor investeringen. Reserves en voorzieningen worden periodiek beoordeeld. Eventuele ruimte in reserves en voorzieningen vallen vrij en kunnen door de raad voor andere doelen worden ingezet.
Er is een start gemaakt met de evaluatie van de Financiële verordening 2018. Als gevolg van veel vacatures in 2019 heeft dit niet de hoogste prioriteit gekregen.
Financiële analyse
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
335
-156.452
-156.117
Realisatie
508
-157.042
-156.534
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
173
-590
-417
Vanuit het Rijk is er € 565.000 extra ontvangen vanuit de Decembercirculaire. Hiervoor heeft u een RIB ontvangen (RIB 2020-08). Er worden jaarlijks in de begroting stelposten opgenomen voor onvoorziene uitgaven en nieuwe kansen, deze budgetten zijn niet volledig besteed waardoor er een voordeel ontstaat van € 250.000.
Afgelopen jaar heeft een inhaalslag plaatsgevonden op het incasseren van openstaande belastingbedragen. Hierdoor is het inzicht in de inbaarheid van deze belastingdebiteuren sterk vergroot. De inbaarheid blijkt lager dan werd verondersteld. Dit heeft als gevolg dat een deel van de belasting debiteuren niet geïnd gaat worden. Dit zorgt voor een additionele last van € 680.000.
- Innen lokale belastingen en heffingenActiviteiten & Financiën Innen lokale belastingen en heffingen
2. Innen lokale belastingen en heffingen
Vanuit het beginsel ‘de gebruiker betaalt’ willen wij de gemeentelijke belastingen geleidelijk kostendekkend maken. Wij streven ernaar het totaal aan woonlasten met maximaal het inflatiepercentage te laten stijgen
Activiteiten
●
Het verhogen van de kostendekkingsgraad van gemeentelijke belastingen.
Toelichting op activiteiten
Financiële analyse
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
2.372
-22.259
-19.887
Realisatie
2.486
-22.257
-19.772
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
114
1
115
De belangrijkste afwijking is de die op de loon- en afdelingskosten: Afwijkingen op de loon- en organisatiekosten worden centraal toegelicht in de paragraaf Bedrijfsvoering van deze jaarstukken.