Opgave van de stad
Veilige stad
Veiligheid is een belangrijk thema voor de inwoners van Hilversum. Uitgangspunt is een leefbaar en veilig Hilversum met betrokken inwoners. Het gaat steeds over preventie, signaleren, interveniëren en handhaven. Een veilig Hilversum is ook een voorwaarde voor een levendig Hilversum. Een veilig Hilversum vraagt een integrale aanpak van criminaliteit, overlast en onveilige situaties. Dit betekent een heldere aansturing vanuit de gemeente met voldoende capaciteit en goede samenwerking met de veiligheidspartners. Hierbij hebben we ook oog voor de kostenbeheersing van de Veiligheidsregio. |
Percentage dat zich veilig voelt in eigen buurt: In de jaren 2016 t/m 2018 was een mooie stijgende lijn te zien: mensen voelden zich steeds veiliger in de wijken (eigen wijk). Helaas laat 2019 een daling zien. Waarschijnlijk wordt de daling veroorzaakt doordat de criminaliteitsincidenten en -cijfers ook waren toegenomen in 2019 t.o.v. 2018.
Ambities
- Crisisbeheersing en brandweerActiviteiten & Financiën Crisisbeheersing en brandweer
1. Crisisbeheersing en brandweer
Een effectief en efficiënt functionerende Veiligheidsregio. Het doel voor Hilversum is minder branden, minder schade en minder slachtoffers. Daarnaast zetten wij in op het vergroten van het bewustzijn en de zelfredzaamheid van inwoners en bedrijven met als doel het zoveel mogelijk voorkomen van incidenten.
Activiteiten
●
Intensievere inzet van de wijkbrandweerman in het geven van voorlichting en advies, waarbij nadrukkelijk aandacht wordt besteed aan brandpreventie in gebouwen waar personen wonen die zichzelf niet of minder goed in veiligheid kunnen brengen.
●
Inspecteren van de fysieke veiligheid van portiekflats in samenwerking met woningcorporaties en brandweer.
●
Trainen van zorgprofessionals die bij inwoners ‘achter de voordeur’ komen met als doel het versterken van de brandveiligheid door het geven van voorlichting.
●
Vergroten van de brandveiligheid van senioren en minder-zelfredzamen in samenwerking met de Veiligheidsregio door intensivering van de samenwerking tussen zorg en veiligheid in drie kritieke gebieden: Centrum, Zuid-Oost en Zuid/ Zuid-West.
●
Voortzetten van de professionalisering van incidentbestrijding waarbij de aanbevelingen uit het inspectierapport “Inrichting repressieve brandweerzorg” worden doorgevoerd.
●
Inzetten van een breed pakket aan maatregelen om de bereikbaarheid van Hilversum te borgen en de dienstverlening van brandweer, politie en ambulancediensten in stand te houden.
●
Aanleg van een tijdelijke calamiteitenroute wegens de aanleg van de HOV.
●
Voortzetten van het treffen van voorbereidingen voor de verhuizing van de meldkamer naar Hilversum, door samenwerking met de meldkamer Flevoland en het verbeteren van de robuustheid van de virtuele samenvoeging.
●
Het overhevelen van de mogelijkheid voor realistisch oefenen en vakbekwaam worden en blijven naar een geschikte alternatieve locatie wegens de sluiting van oefencentrum Crailo.
●
Verkennen van een fusie met andere Veiligheidsregio’s.
●
Operationeel uitvoeren van de visie op Bluswatervoorziening.
●
Voorlichting blijven geven over risico’s.
●
Preventieprojecten uitvoeren.
●
Opstellen van risicoanalyses.
●
Versterken van het Veiligheidsbureau.
Toelichting op activiteiten
Op 4 december 2019 hebben de Veiligheidsregio’s en de beide GGD’en een samenwerkingsovereenkomst getekend. Ze willen intensief samenwerken om in beide veiligheidsregio’s de kwaliteit te verhogen en de organisatorische en financiële kwetsbaarheid te verkleinen. De wet veiligheidsregio’s maakt fuseren overbodig. De Meldkamers van Gooi en Vechtstreek (Hilversum) en Flevoland (Lelystad) werken samen, voor verbetering van de robuustheid van de virtuele samenvoeging. De nieuwbouw en daarmee de verhuizing van de Meldkamer Midden Nederland zal naar verwachting in 2025 gerealiseerd worden.
De voortgang van de regionale afspraken (dienstverleningsovereenkomst) tussen brandweer, gemeenten en drinkwaterleidingbedrijven over de bluswatervoorziening wordt 2 keer per jaar besproken. Nu het oefencentrum in Crailo is gesloten, is de Veiligheidsregio bezig om ergens anders te gaan trainen en opleiden in het kader van vakbekwaam worden en blijven.
De brandweer kent een programma Brandveilig Leven gericht op preventie en voorlichting, dit is uitgebreid met twee personen. De HOV tunnel en bijbehorende calamiteitenroute heeft de aandacht. Brandveiligheid van portiekflats valt onder verantwoordelijkheid van de betreffende eigenaar, de gemeente houdt toezicht en de brandweer voert het toezicht op brandveiligheid uit. Bouw en woningtoezicht controleert de oude aanleunwoningen en uitkragende galerijen (duurt tot juni 2020).Financiële analyse
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
7.943
-13
7.930
Realisatie
7.801
-1
7.799
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
-142
12
-131
De Veiligheidsregio heeft het jaar 2018 afgesloten met een positief resultaat. Een deel daarvan vloeit terug naar de reserve van de Veiligheidsregio en het restant is aan de deelnemende gemeenten uitgekeerd. Voor gemeente Hilversum betekent dit een bedrag van € 185.000.
- Openbare orde en veiligheidActiviteiten & Financiën Openbare orde en veiligheid
2. Openbare orde en veiligheid
Een leefbare en veilige stad. Wij zetten daarbij in op de vergroting van het veiligheidsgevoel door middel van preventie, signalering en handhaving en zoeken daarbij de samenwerking op met interne en externe partners.
Activiteiten
●
Intensiveren van de aanpak van ondermijning met als speerpunten de aanpak van witwassen, spilfiguren en drugshandel, en tevens de aanpak van mensenhandel.
●
Intensiveren van de aanpak van jongerenoverlast door de integrale aanpak verder uit te breiden, met name richting preventie en vroegsignalering waarbij scholen, ouders en de buurt zo vroeg mogelijk worden betrokken.
●
Intensiveren van de aanpak van drugscriminaliteit waarbij wij door willen gaan met de integrale aanpak tegen hennepteelt, het bundelen van meldingen uit de samenleving en het sluiten van drugspanden door middel van het Damoclesbeleid.
●
Realiseren van een sluitende aanpak voor personen met verward gedrag door middel van een persoonsgerichte aanpak met extra aandacht voor de zogenoemde top 60, waarbij sprake is van een optimaal functionerende bedrijfsvoering tussen veiligheid en zorg.
●
Vergroten van bekendheid van de wijkagent door het geven van voorlichting, in aanvulling op de acties die reeds vanuit de politieorganisatie zelf worden gedaan om de bekendheid te vergroten.
●
Investeren in een sterke samenwerking tussen BOA’s en politie waarbij wordt ingezet op betere informatie-uitwisseling, oog voor persoonlijke veiligheid van BOA’s en aangescherpte afspraken over de gevolgen van uitbreiding van bevoegdheden en uitrusting van BOA’s.
●
Effectiviteit en draagvlak vergroten van de gemeentelijke BOA’s op het gebied van jeugd, drank en horeca, milieu en buurten door samenlevingsgericht handelen en participeren in wijkteams, zorgnetwerken en buurtoverleggen.
●
Handhaving op fietsparkeren en het geven van voorlichting hierover.
●
Toename van de inzet van BOA’s in de openbare ruimte en bij evenementen.
●
Verlengen van de driejaarlijkse overeenkomst met de regio voor inzet van BOA’s voor controle op de naleving van de drank en horeca wet.
●
Onderzoeken van de mogelijkheden naar voortzetten en uitbreiden van het project ‘preventie woninginbraken’.
●
Toepassen van bestuursdwang via de APV, waarbij de burgemeester de bevoegdheid heeft om zware woonoverlast aan te pakken op grond van de Wet aanpak woonoverlast.
●
Onderzoeken van de mogelijkheden naar voortzetten en uitbreiden van cameratoezicht.
Toelichting op activiteiten
Ondermijning is een speerpunt in het Integraal Veiligheidsplan (IVP 2018-2022). Vanaf 1 januari 2019 is er een cluster ondermijning die aan de hand van het in oktober vastgestelde actieplan vergunningsaanvragen toetst, integrale controles doet en op last van de burgemeester panden sluit. Bij de handhavingsestafette massagesalons zijn geen mensenhandel of arbeidsuitbuiting praktijken aangetroffen. Dit was een voorbereidende actie op de nu gemeentelijke taak van controles op prostitutie. Dergelijke situaties zijn niet aangetroffen. In 2019 is ook gestart met de landelijke aanpak adreskwaliteit.
Jeugd en Veiligheid is ook een speerpunt in het IVP. Diverse partners zijn betrokken bij het in kaart brengen en aanpakken van de jeugdgroepen die zich bewegen in Hilversum. Er worden ook een aantal casussen besproken in de Persoonsgerichte aanpak voor jongeren (23-).
De bedoeling is om personen met verward gedrag zo lang als mogelijk ambulant (thuis) van hulp te voorzien, echter de doelgroep is in veel gevallen zorgmijdend, waardoor deze hulpverlening slecht aansluit bij de situaties waarin de doelgroep verkeert. Het samenwerkingsverband heeft gezorgd voor het proces van de persoonsgerichte aanpak.
Vanuit het coalitieakkoord zijn er 2 extra boa’s aangenomen in januari 2019: zij werken op wijkniveau samen met alle netwerkpartners, waaronder ook de wijkagent. Het document van de politie “boa en politie, niet naast elkaar, maar met elkaar” gebruiken we als uitgangspunt in de verdere samenwerking met de politie.
Het evaluatierapport over het cameratoezicht werd in januari 2020 in de raad besproken. Eén van de conclusies uit het onderzoek was dat uitbreiding van de camera’s in principe niet nodig is. De raad heeft besloten over het voortzetten van het cameratoezicht tot 1 januari 2022. Flexibel cameratoezicht kan de burgemeester inzetten bij mogelijk te verwachten overlast. Bij de jaarwisseling wordt hiervan gebruik gemaakt en we informeren de raad hierover.Financiële analyse
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
2.942
-254
2.688
Realisatie
2.788
-314
2.474
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
-153
-60
-214
De uitvoering van deze ambitie vindt plaats binnen de gestelde financiële kaders.