Opgave van de stad
Effectief en efficiënt bestuurde stad
Als bestuur geven wij het goede voorbeeld. Transparant, open en integer bouwen wij aan vertrouwen. Vertrouwen in en betrouwbaarheid van de lokale overheid is van groot belang in de samenwerking met inwoners, instellingen en bedrijven binnen Hilversum. Dit geldt evenzeer voor de samenwerking met andere overheden. Op die manier versterken wij de positie en identiteit van Hilversum. |
De indicator voor het percentage inwoners dat zich vertegenwoordigd voelt door de raad is in 2019 voor het eerst in de Monitor opgenomen. Er was geen ervaringscijfer waarop het streefpercentage 65% is gebaseerd. Bijna 60% geeft als antwoord 'weet niet/geen mening', een heel erg hoge score voor een enquêtevraag. Het merendeel van de bevolking kan dus weinig met deze vraag. Dan blijft nog zo'n 28% over die aangeeft zich níet vertegenwoordigd te voelen door de gemeenteraad en 12% die zich wel vertegenwoordigd voelt.
Apparaatskosten: Tot en met de begroting 2019 werd alleen het totaal van de ambtelijke salarislasten opgenomen onder de apparaatskosten. Vanaf de jaarstukken 2018 betrekken we, conform de definitie van de “apparaatskosten”, ook de materiële lasten op het taakveld Overhead hierbij.
Ambities
- BestuurActiviteiten & Financiën Bestuur
1. Bestuur
Hilversum heeft een open, transparant en integer bestuur dat in de samenleving staat. Het bestuur gaat het gesprek aan. Zowel met inwoners als met bedrijven en instellingen. Maar ook in regionaal en bovenregionaal verband. Het bestuur is laagdrempelig en benaderbaar en investeert in relevante relaties en netwerken. Er wordt gebouwd aan vertrouwen in en betrouwbaarheid van de lokale overheid
Activiteiten
●
Vertegenwoordigen en positioneren van Hilversum in regionaal en bovenregionaal verband.
●
Ambtelijke samenwerking aangaan met de gemeente Wijdemeren op het onderdeel Administratie.
●
Het organiseren van bijeenkomsten om te investeren in de relatie met inwoners, bedrijven, instellingen en andere overheden.
●
Gereed hebben van een formulering van de nieuwe taken, rollen en verantwoordelijkheden van de raad en het college in relatie tot de Omgevingswet.
●
Voornemen om alle declaraties van het bestuur op de gemeentelijke website te publiceren.
Toelichting op activiteiten
In het laatste kwartaal van 2019 heeft Hilversum een inhaalslag gemaakt in het vertegenwoordigen en positioneren van Hilversum in regionaal en bovenregionaal verband. Ook is door het college geïnvesteerd in zichtbaarheid in de wijk. De samenwerking met gemeente Wijdemeren is, naast het onderdeel financiële en salarisadministratie, uitgebreid met gastheerschappen op belastingen en WOZ/BGT.
De nevenfuncties en kilometerdeclaraties van de bestuursleden zijn gepubliceerd.
Financiële analyse
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
4.356
-1
4.355
Realisatie
5.618
-300
5.319
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
1.263
-299
964
Voor de pensioenverplichting voor huidige en oud wethouders is er een voorziening. De uitkeringen die hier uit onttrokken worden, krijgen wij vergoed vanuit Loyalis. Deze vergoeding van € 285.000 wordt toegevoegd aan de voorziening. Jaarlijks wordt beoordeeld of deze voorziening toereikend is. Door de lage rentestanden is gebleken dat dit niet het geval is. Om de voorziening op peil te brengen is een dotatie nodig geweest. De extra storting is € 956.000. Voor een uitgebreide uitleg, zie de collegebrief d.d. 18 december 2019 en de toelichting bij de voorzieningen (hoofdstuk 5.5).
- OverheadActiviteiten & Financiën Overhead
2. Overhead
Een organisatie die efficiënt en doelmatig werkt en kwalitatief hoogwaardig werk levert. De overhead richt zich op de eigen organisatie en biedt ondersteuning om de taken en primaire processen zo effectief mogelijk uit te voeren. Er wordt gewerkt aan het doelmatiger en verder digitaliseren van de bedrijfsvoering van de organisatie.
Activiteiten
●
Het verder ontwikkelen van het digitaal werken en vergaderen binnen het bestuur (Raad, College) en de organisatie. Mede gericht op het doelgerichter vergaderen met optimale inzet van automatiseringsmogelijkheden.
●
Verbeteren van werkprocessen (minder stappen en afschaffen van controles welke geen waarde toevoegen).
●
Voorbereidingen treffen voor het invoeren van het landelijk Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO).
Toelichting op activiteiten
De digitale ondersteuning van de Omgevingswet is ingevoerd. Het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) maakt het mogelijk dat initiatiefnemers, belanghebbenden en bevoegd gezag de informatie raadplegen die zij nodig hebben bij het gebruik van de Omgevingswet. Landelijk is het ambitieniveau voor het DSO verlaagd.
Financiële analyse
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
29.502
-510
28.992
Realisatie
29.797
-835
28.961
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
295
-326
-31
De overhead richt zich op de eigen organisatie en biedt ondersteuning om de taken en primaire processen zo effectief mogelijk uit te voeren. Dit is uitgevoerd binnen de gestelde financiële kaders.