Opgave van de stad
Werkende stad
Hilversum streeft naar een samenleving waarin iedereen naar eigen vermogen kan deelnemen aan de arbeidsmarkt. Niet iedereen kan op eigen kracht passende arbeid vinden om in hun inkomen te voorzien. Daar waar nodig ondersteunen we mensen in hun ontwikkeling en het bemiddelen naar passende arbeid. Daarvoor investeren wij in de samenwerking met werkgevers, de regio en het UWV. Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt met de indicatie “beschut werk” krijgen extra begeleiding. Daarvoor regelen we in samenwerking met Tomin passende arbeidsplaatsen, ook binnen de gemeentelijke organisatie. |
Het Sociaal Plein zet een re-integratievoorziening in indien dit naar het deskundig oordeel van de klantmanager noodzakelijk is. De data die op waarstaatjegemeente.nl worden gepubliceerd zijn de cijfers die geautomatiseerd via de Suite naar het CBS worden gestuurd (S.R.G. of Statistiek Re-integratie Gemeenten). In 2019 heeft Hilversum per 1.000 inwoners van 15-64 jaar 13,1 re-integratievoorzieningen ingezet. Landelijk registreert het CBS (gezien de oplopende AOW-gerechtigde leeftijd) de aantallen per inwoners van 15-74 jaar. Het landelijke cijfer per 1.000 inwoners van 15-74 lag op 13,3 (bron: waarstaatjegemeente.nl, CBS). Hilversum ligt dus dicht tegen het landelijk gemiddelde aan. De gemeente Hilversum is momenteel bezig om de cijfers die het doorgeeft aan het CBS te uniformeren met het CBS. Hilversum heeft op dit gebied dus vergelijkbaar gepresteerd met andere gemeentes.
Ambities
- Begeleide participatieActiviteiten & Financiën Begeleide participatie
1. Begeleide participatie
De kansen op werk te verbeteren door begeleiding van inwoners en werkgevers naar/op werk naar eigen vermogen en waar nodig een goed vangnet bieden, zodat iedereen kan meedoen in de samenleving
Activiteiten
●
Uitvoering geven aan de sociale werkvoorziening (Tomin).
●
Uitvoering geven aan beschut werk volgens de participatiewet.
●
Uitvoering geven aan dagbesteding op grond van de participatie wet.
Toelichting op activiteiten
De Tomin Groep voert voor ons de Wet Sociale Werkvoorziening (WSW) uit. Dit betekent dat zij werkplekken bieden aan SW-medewerkers. De instroom van SW-medewerkers is met de invoering van de Participatiewet op 1 januari 2015 gestopt. Inwoners met een arbeidsbeperking vallen vanaf dat moment niet meer onder de WSW, maar de Participatiewet. Inwoners met een arbeidsbeperking kunnen nog steeds aan het werk bij Tomin, maar dan onder andere wet- en regelgeving. Daarnaast is het ook geen automatisme meer om een arbeidsplaats bij Tomin te realiseren. Realisatie kan ook bij reguliere werkgevers plaatsvinden.
Inwoners met een arbeidsbeperking komen in aanmerking voor plaatsing in het kader van de banenafspraak en beschut werk. Het verschil is dat er bij de banenafspraak noodzaak is voor begeleiding op de werkplek en dat er bij beschut werk ook een beschutte omgeving gecreëerd dient te worden. De banenafspraak houdt in dat werkgevers met meer dan 25 medewerkers verplicht zijn mensen met een arbeidsbeperking in dienst te nemen. Het betreft dus een afspraak van de werkgevers en niet van het Sociaal Plein in Hilversum. Met betrekking tot beschut werk had de gemeente Hilversum in 2019 een taakstelling om 18 werkplekken (cumulatief vanaf 2015) te realiseren. Dit aantal is gehaald.
Financiële analyse
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
7.197
-1
7.196
Realisatie
7.062
-3
7.059
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
-134
-2
-136
Het verbeteren van kansen op werk door begeleiding van inwoners en werkgevers vindt plaats binnen de gestelde financiële kaders.
- ArbeidsparticipatieActiviteiten & Financiën Arbeidsparticipatie
2. Arbeidsparticipatie
De kansen op werk te verbeteren door begeleiding van inwoners en werkgevers naar/op werk naar eigen vermogen en waar nodig een goed vangnet bieden, zodat iedereen kan meedoen in de samenleving. Wanneer werk niet mogelijk is, mensen kansen bieden met sociaal werk en/ of vrijwilligerswerk
Activiteiten
●
Inwoners begeleiden naar betaald werk en uitstroom uit de uitkering.
●
Inwoners begeleiden naar een vorm van participatie in de Hilversumse samenleving indien betaald werk niet haalbaar is.
●
Uitvoering geven aan de ketenaanpak statushouders met als doel deze te begeleiden naar werk.
●
Het begeleiden van kwetsbare jongeren richting deelname aan het arbeidsproces, door aansluiting binnen onderwijs, werk en jeugd.
●
Uitvoering geven aan de quotumwet: door mensen met een blijvende arbeidsbeperking te begeleiden naar een arbeidsplaats.
●
Regionale werkgeversdienstverlening vanuit werkgeverservicepunt (WSP) samen met lokale uitvoering.
Toelichting op activiteiten
In 2019 zijn nieuwe beleidsplannen vastgesteld, waarin aan het werk komen en andere vormen van participatie centraal staan:
- ‘Focus op Werk’, met als doel 25% meer uitstroom uit de bijstand;
- ‘Werken aan Werk’, met als doel het bewerken van de regionale arbeidsmarkt.
Nadat deze plannen zijn vastgesteld, is er in het verloop van 2019 gewerkt aan de implementatie. In het plan ‘Focus op werk’ is onder meer nieuw beleid geformuleerd voor begeleiding van mensen voor wie betaald werk niet haalbaar is. Het streven is om deze doelgroep zo veel mogelijk mee te laten doen in de samenleving.De uitstroom die met ‘Focus op Werk’ werd beoogd, is behaald. Nog zonder rekening te houden met de gerealiseerde instroombeperking, maar wel met de gewijzigde werkwijze voor wat betreft de poort en de uitstroom op basis van parttime werk, is over 2019 de opdracht 25% meer uitstroom gerealiseerd. In de zomer van 2019 is de nota Focus op Werk vastgesteld. Vervolgens is men aan de slag gegaan met de implementatie van deze nota, onder andere voor wat betreft de doelgroepen, het brede gesprek, de groepsgewijze aanpak en wederkerigheid. Daarnaast is onderzoek gedaan naar de inzet van de huidige re-integratie-instrumenten. Het restant van 2019 was te kort om de uitkomsten daarvan te implementeren. Daar wordt nu aan gewerkt. De herijking van de inzet van middelen behoort daar ook toe. Er zijn verschillende onderzoeken uitgevoerd, met als doel de dienstverlening te verbeteren en de ambitie te realiseren. De eerste aanbevelingen uit de onderzoeken zijn overgenomen en geïmplementeerd. In 2020 wordt verder gewerkt aan de overige aanbevelingen. Het betreft zowel procesgerichte en personele aanbevelingen als het gebruik van data en de inzet van re-integratie- en activatie-instrumenten.
Binnen de regio bestonden er verschillende inzichten over de inzet van het Werkgeversservicepunt. Voor Hilversum geldt dat het niet enkel om matching van kandidaten op bestaande vacatures moet gaan, maar dat er (juist) ook gekeken moet worden naar het creëren van banen, jobcarving en de individuele plaatsing van een kandidaat bij een werkgever. Mede om die reden is er een aanzet gegeven voor een nieuwe bestuursopdracht voor het regionale WSP.
In de samenwerkingsagenda met het MBO is er extra aandacht voor de uitstroom van jongeren uit het MBO naar werk of een andere opleiding. Hiermee versterken we hun positie op de arbeidsmarkt. In regionaal verband wordt het programma ‘Match op Meedoen’ uitgevoerd. Doel van dit programma is om jongeren die thuis zitten, weer naar school of aan het werk te helpen.
Financiële analyse
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
4.746
-167
4.579
Realisatie
3.727
-86
3.641
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
-1.019
81
-938
In overeenstemming met het plan Werken aan Werk (raadsvergadering 26 juni 2019) zou de gemeente Hilversum een bedrag van € 1.196.000 vanuit de reserve Inzet HHT middelen doorgeven aan de Regio Gooi en Vechtstreek. Vanwege de vertraging in de uitvoering heeft de uitbetaling aan de Regio Gooi en Vechtstreek nog niet plaatsgevonden. De Raad zal worden voorgesteld het resultaat van bovenstaande aan de reserve Inzet HHT middelen toe te voegen.
Met de raadsinformatiebrief 2019-75 bent u reeds geïnformeerd over het besluit van het Algemeen Bestuur van het Werkvoorzieningsschap Tomin om in beginsel geen dividend meer uit te keren aan de deelnemende gemeenten. Voor de gemeente Hilversum heeft dit een nadeel van € 150.000 tot gevolg.