Opgave van de stad
Ondernemende stad
Hilversum wil een stad voor wonen en werken blijven. In de afgelopen jaren is de werkgelegenheid gedaald. De ambitie is om dit beeld te veranderen door kansen voor werkgelegenheidsgroei te pakken. Dat doen we door te investeren in de sectoren die in de Hilversumse economie sterk zijn: de creatieve sector, gezondheid en sport. Binnen deze sectoren simuleert de gemeente clustervorming, netwerken, innovatie en talentontwikkeling. We leggen een rode loper uit voor nieuwe bedrijvigheid. Een aantrekkelijk vestigingsklimaat en goede werklocaties zijn daarvoor onmisbaar. Net als een uitstekende dienstverlening vanuit de gemeente aan grote bedrijven, de middelgrote en kleine bedrijven, en zelfstandigen. Bestaande werklocaties kunnen we versterken door in te zeten op een mix van werken, ontmoeten en onderwijs. |
Ambities
- Economische ontwikkelingActiviteiten & Financiën Economische ontwikkeling
1. Economische ontwikkelingen
Het versterken van de Hilversumse en daarmee regionale economie door beter samen te werken met bedrijven, onderwijsinstellingen en andere overheden. De gemeente jaagt aan, initieert en faciliteert, waarna de regie ook bij andere partijen komt te liggen
Activiteiten
●
Verstevigen van de rol van Hilversum in samenwerkingsverbanden die helpen bij economische versterking: Economic Board Utrecht; Metropoolregio Amsterdam; Economic Board Gooi & Vechtstreek; Amsterdam Economic Board; G40.
●
Opstellen uitvoeringsprogramma’s voor versterking clusters media en gezondheid.
●
Faciliteren van de doorontwikkeling van Media Perspectives.
●
Ondersteunen van de stichting Stadsfonds bij evaluatie van het fonds en treffen voorbereidingen (verordening, uitvoeringsovereenkomst).
●
Faciliteren convenant Centrummanagement.
●
Onderzoeken naar over te dragen budgetten voor parkmanagement Havenkwartier en Kerkelanden.
●
Faciliteren van de verbinding tussen ondernemers, specifiek de ontwikkeling van een ZZP-netwerk.
●
Smart City platform verder ontwikkelen.
●
Inzetten op innovatieve, technologische toepassingen ter versterking van het vestigingsklimaat.
●
Het verbeteren van de dienstverlening aan ondernemers door het verlagen van de administratieve lastendruk.
Toelichting op activiteiten
In 2019 zijn de samenwerkingsverbanden verstevigd met genoemde partijen, waaronder de Metropoolregio Amsterdam en de Economic Board Utrecht / regio Utrecht. Met hen is gewerkt aan de oprichting van InvestMRA en de Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Utrecht (ROM). De Economic Board Gooi & Vechtstreek heeft in 2019 een doorstart gemaakt naar een netwerkorganisatie. De mediasector wordt versterkt door clustermanagement: het vernieuwen, faciliteren en laten groeien van de sector. Voor de sector Gezond, Sport & ICT wordt een verkenning naar de economische kansen opgesteld in 2020. Voor Smart City is in 2019 de innovatieve aanbesteding afgerond en een langjarige samenwerkingsovereenkomst afgesloten. Daarnaast is in Hilversum als tweede gemeente in Nederland GigaNet uitgerold, het tien keer zo snelle internet van Ziggo voor bewoners en bedrijven.
De online dienstverlening aan ondernemers is verbeterd door de ontwikkeling van online diensten en het implementeren van e-herkenning (DigiD voor bedrijven).
In samenwerking met Stichting Media Perspectives, platform economie en BVHilversum faciliteerden we het netwerk van ZZP-ers en MKB door het mede organiseren van bijeenkomsten. Daarnaast is een groot aantal scholingsactiviteiten voor zzp-ers georganiseerd. Voor de ‘Dag van de Ondernemer’ op 15 november hebben we aan ca. 40 ondernemers een ontbijt aangeboden.
Uit onderzoek bleek dat voor het overhevelen van budgetten voor parkmanagement Havenkwartier en Kerkelanden (ZuidWest) de tijd nog niet rijp was. In 2020 bekijken we met de ondernemersvereniging wat komende periode mogelijk is.Financiële analyse
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
2.723
-444
2.279
Realisatie
2.764
-516
2.248
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
41
-72
-31
Deze ambitie wordt uitgevoerd binnen de gestelde financiële kaders.
- WerklocatiesActiviteiten & Financiën Werklocaties
2. Werklocaties
Het realiseren en behouden van voldoende, aantrekkelijke en levendige werklocaties, bestaande uit een mix van formele en informele werklocaties
Activiteiten
●
Onderzoeken van de mogelijkheden tot doorontwikkelen van het Media Park.
●
Doorontwikkelen van het Arenapark in nauwe samenwerking met alle stakeholders.
●
Behouden en realiseren van voldoende toekomstbestendige werklocaties (formeel en informeel) in de Spoorzone en het daar omliggend gebied.
●
Planvorming Crailo, specifiek het opstellen van het bestemmingplan, om zo snel als mogelijk bedrijvigheid op Crailo mogelijk te maken.
●
Planvorming Kerkbrink, gericht op realisatie van een mediacultuurcluster rond het plein en een aantrekkelijk heringerichte openbare ruimte.
●
Planvorming stationsgebied, gericht op het realiseren van een aantrekkelijk entree naar het centrum, een betere bereikbaarheid en een autoluwe Stationsstraat.
Toelichting op activiteiten
In 2019 is het Media Park van eigenaar gewisseld. Met de komst van deze eigenaar is er ruimte voor nieuw perspectief voor het park. Op het Arenapark is met alle stakeholders gewerkt aan de doorontwikkeling met het opstellen van het masterplan. Daarnaast is de Ondernemersvereniging Arenapark Laapersveld opgericht en is een aantal quick wins op het park uitgevoerd. In 2019 is de gebiedsagenda 1221 opgesteld. Op verschillende locaties in 1221 wordt de komende jaren herontwikkeld. Voor de ontwikkeling van Crailo is in 2019 de nota van uitgangspunten vastgesteld en in 2020 ligt het bestemmingsplan in de gemeenteraden voor ter vaststelling. De Gemeenschappelijke Exploitatie Maatschappij (GEM) Crailo B.V. kan niet de wettelijke taken rondom planvorming uitvoeren. Voor de vorming van een mediacultuurplein op de Kerkbrink is in 2019 een stichting opgericht met Beeld en Geluid, Museum Hilversum en Bibliotheek Hilversum, die in 2020 een businesscase afrondt.
Financiële analyse
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
69
0
69
Realisatie
71
17
88
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
2
17
19
Het realiseren en behouden van voldoende, aantrekkelijke en levendige werklocatie vinden vindt plaats binnen de gestelde financiële kaders.
- Bedrijfsloket en bedrijfsregelingenActiviteiten & Financiën Bedrijfsloket en bedrijfsregelingen
3. Bedrijfsloket en bedrijfsregelingen
Beter faciliteren van bestaande, gevestigde bedrijven en meer nieuwe bedrijven en instellingen verleiden om zich in Hilversum te vestigen
Activiteiten
●
Het ontwikkelen van een ondernemerssteunpunt.
●
Strategisch accountmanagement naar grote bedrijven, groeiers en bedrijven die voorzien in lager geschoolde arbeidsplaatsen.
●
Strategisch accountmanagement voor het aantrekken van nieuwe bedrijven en instellingen. Kansen liggen met name in de creatieve sector.
●
Investeren in internationaal onderwijs.
●
Aandacht voor de aansluiting van (laaggeschoolde) arbeid op de arbeidsmarkt via o.a. programma’s zoals MakeITwork.
Toelichting op activiteiten
Met de campagne Media Valley Holland pleegden we strategisch accountmanagement, met extra focus op Engeland (i.v.m. Brexit). Daarnaast werkten we samen met Trade & Invest Utrecht en Amsterdam inbusiness om beter op de kaart te komen als aantrekkelijke vestigingslocatie. Het digitale ondernemerssteunpunt is in 2019 verder ontwikkeld. Ook op regionaal niveau zijn de eerste stappen gezet om ondernemers beter online te bedienen. . Zo is een regionaal overleg ingesteld waar accountmanagers informatie delen en kennis uitwisselen. In 2019 hadden we veel aandacht voor het behoud en aantrekken van bedrijven met aanbod in laaggeschoolde arbeid, en zetten we in op het versterken van het middelbaar en hoger beroepsonderwijs (MBO).
Financiële analyse
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
357
-592
-235
Realisatie
312
-512
-200
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
-45
81
36
Het beter faciliteren van bestaande, gevestigde bedrijven en meer nieuwe bedrijven en instellingen verleiden om zich in Hilversum te vestigen vindt plaats binnen de gestelde financiële kaders.
- Economische promotieActiviteiten & Financiën Economische promotie
4. Economische promotie
Beter promoten van Hilversum (naar bewoners, bezoekers en bedrijven) en leuke, beter bezochte en bij het profiel van Hilversum passende evenementen
Activiteiten
●
Het bevorderen van aantrekkelijke evenementen op meerdere plekken in de stad voor alle doelgroepen.
●
Stimuleren van de verdere ontwikkeling van Hilversum Marketing als marketingorganisatie.
●
Het bevorderen van toerisme door ons aan te sluiten bij het spreidingsbeleid van Amsterdam Citymarketing.
●
Ondersteunen van de Dutch Media Week.
●
Vaststellen van locatieprofielen voor evenementenlocaties en verwerken in bestemmingsplannen.
●
Vernieuwen van de marktverordening om zo bij te dragen aan een aantrekkelijke, toekomstbestendige markt.
●
Nieuwe aanbestedingen in buitenreclame, aansluitend bij de ontwikkelingen op die markt.
Toelichting op activiteiten
In 2019 is ingezet op de promotie van Hilversum en aansprekende evenementen. Hilversum Marketing heeft zich gestaag ontwikkeld tot een organisatie die met een scala aan activiteiten Hilversum als een gastvrije mediastad positioneert. De aansturing en organisatie van de Dutch Media Week is geprofessionaliseerd en in één hand (Beeld en Geluid) gelegd. In 2019 is het aantal partners toegenomen en zijn de bezoekersaantallen met 25% gestegen tot 50.000. De locatieprofielen voor evenementenlocaties zijn opgesteld en zijn ter inzage gelegd in december 2019. Vervolgens wordt dit verwerkt in bestemmingsplan centrum.
Financiële analyse
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
811
0
811
Realisatie
997
-34
963
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
186
-34
152
In 2019 zijn subsidies verleend die van te voren niet konden worden voorzien, zoals subsidieverzoek van de nieuwe Ondernemersvereniging Arenapark & Laapersveld. Daarnaast is een bijdrage gedaan aan onderzoek naar stedelijke logistiek (verzoek van het Platform Economie) en het onderzoek naar de huisvestingsbehoefte van specifieke doelgroepen (o.a. studenten, expats) op verzoek van bedrijfsleven en onderwijsinstellingen.