Opgave van de stad
Ondersteunende stad
Hilversum wil zijn inwoners de ondersteuning bieden die zij nodig hebben. Het uitgangspunt is dat het voor iedereen belangrijk is om zelf de regie in handen te houden. Daar waar men hulp nodig heeft wordt bepaald wat de mogelijkheden zijn en bieden we indien nodig maatwerk. Dit start met goede dienstverlening en informatievoorziening vanuit het Sociaal Plein. Hier is persoonlijk contact belangrijk, maar ook de beschikbaarheid van e-diensten op een gebruiksvriendelijke website. Het is van groot belang om de afnemers van zorg duidelijk te informeren over datgene wat zij mogen verwachten, maar ook bij aanbieders van zorg beter te sturen op de gemaakte afspraken. |
Ambities
- ToegangActiviteiten & Financiën Toegang
1. Toegang
Laagdrempelige toegang organiseren, zo vroeg en dicht mogelijk bij inwoners, en in aansluiting op de behoefte van de inwoners.
Activiteiten
●
De aansluiting van het Sociaal Plein op de voorzieningen in de wijken doorontwikkelen.
●
Versterken van ontmoetingscentra (fysieke plekken) voor groepsactiviteiten.
●
Onderzoek doen naar het verbeteren van de dienstverlening door toepassing van serviceformules. Serviceformules dragen bij aan het klantgericht, efficiënt en herkenbaar maken van gemeentelijke dienstverlening.
●
Samenwerking met de specialistische zorg vormgeven.
●
Versterken van de ondersteuning vrijwilligers.
●
Versterken van ondersteuning door sociaal werkers (professionals).
Toelichting op activiteiten
In 2019 is de 'Agenda Wmo welzijn in de wijk 2019-2021’ vastgesteld door de raad. Dit is een doorontwikkeling van de uitvoeringsagenda ‘Ontmoeting en Ondersteuning in de wijken’. Er is een start gemaakt met indicatieloze Wmo-begeleiding in twee wijken, als aanvulling op de bestaande geïndiceerde begeleiding.
Een ander belangrijk onderdeel van de agenda is de investering in de sociale basisinfrastructuur. Hiermee versterken we de ondersteuning van vrijwilligers en sociaal werkers. Onze belangrijkste maatschappelijke partners hebben hun opbouwwerkmethode hierop afgestemd (Asset Based Community Development of ABCD-werkwijze).
De dienstverlening van het Sociaal Plein wordt continu verbeterd, onder andere door de ontwikkeling van e-dienstverlening en aandacht voor gespreksvoering en maatwerk.Financiële analyse
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
1.900
-2
1.898
Realisatie
1.853
-7
1.846
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
-47
-5
-52
Het organiseren van laagdrempelige toegang heeft plaatsgevonden binnen de gestelde financiële kaders.
- Maatwerkvoorzieningen (WMO)Activiteiten & Financiën Maatwerkvoorzieningen (WMO)
2. Maatwerkvoorzieningen (Wmo)
Zorgdragen voor de uitvoering van maatwerkvoorzieningen met als doel dat inwoners langer zelfstandig kunnen functioneren.
Activiteiten
●
Het versnellen van de afhandeling WMO.
●
Op basis van een indicatie worden voorzieningen getroffen (zoals: woningaanpassingen, hulpmiddelen en scootmobielen) waarmee uitvoering wordt gegeven aan de WMO.
●
De beleidsregels en verordening worden indien nodig aangepast omdat er een wijziging in de berekening van de eigen bijdrage wordt doorgevoerd.
Toelichting op activiteiten
In 2019 zijn maatregelen genomen om de afhandeltermijn van de Wmo te verkorten. De tijdelijke inzet van extra capaciteit heeft hiertoe bijgedragen. Door toename van het aantal meldingen bij het Sociaal Plein is de afhandeltermijn daarna echter weer opgelopen. Er is een start gemaakt met de optimalisatie van het werkproces om de productiviteit te verhogen.
Voor de aanpassing van de beleidsregels en de verordening zijn alle voorbereidingen getroffen. In 2020 vindt hierover besluitvorming plaats. Met de beleidsregels worden kaders gesteld om te indiceren en bij te sturen op het beleid. Met de beleidsregels worden –in lijn met de Wmo-agenda-kaders gesteld om te indiceren en bij te sturen op het beleid. De aanpassing van de verordening hangt samen met de invoering van het abonnementstarief.Financiële analyse
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
2.929
-10
2.919
Realisatie
3.481
-75
3.406
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
552
-65
487
Onder de maatwerkvoorzieningen vallen onder andere: Trapliften, rolstoelen en scootmobielen. Met name de scootmobielen laten een grote stijging zien. De lasten stijgen van € 660.000 in 2018 naar € 990.000 in 2019, terwijl € 750.000 begroot was. Deze stijging komt overeen met een verhoogde aanvraag van nieuwe scootmobielen. Ook de woonvoorzieningen en in het bijzonder de trapliften laat een nadeel zien (€ 126.000).
- Maatwerkdienstverlening volwassenenActiviteiten & Financiën Maatwerkdienstverlening volwassenen
3. Maatwerkdienstverlening volwassenen
Bieden van een goed vangnet om de zelfredzaamheid van inwoners te stimuleren om zo lang mogelijk zelfstandig thuis te kunnen blijven wonen en deel te nemen aan de samenleving
Activiteiten
●
Bieden van individuele begeleiding.
●
Bieden van huishoudelijke verzorging met signaleringsfunctie.
●
Inzet van respijtzorg ten behoeve van mantelzorgers.
●
Bieden van individueel vervoer.
●
Eigen bijdragen; de beleidsregels en verordening worden zo nodig aangepast omdat er een wijziging in de systematiek van de eigen bijdrage wordt doorgevoerd.
●
Deelnemen aan de regionale inkoop collectief vervoer.
●
Inzet van en toezien op een rechtmatige verstrekking van de persoonsgebonden budgetten (PGB’s).
●
Op basis van huisbezoek en in overleg met de inwoner passende voorzieningen bieden.
●
Inzet van schuldhulpverlening:
- Om de inzet van bewindvoering te verminderen.
- In beleid wordt het bieden van schuldhulpverlening op maat voor iedereen (preventief) meegenomen.
Toelichting op activiteiten
Met maatwerkdienstverlening wordt bedoeld: dienstverlening die op indicatie en met een beschikking wordt verstrekt.
In juni 2019 heeft de raad het beleidsstuk ‘Integrale schuldhulpverlening 2020-2024’ vastgesteld. Hierin is specifiek aandacht voor de inzet van schuldhulpverlening om kosten van bewindvoering te verminderen en voor verbreding van de doelgroep. In 2019 zijn de voorbereidingen getroffen en per 1 januari 2020 is gestart met de uitvoering van het beleid.
Naar aanleiding van de stijgende uitgaven, geven we prioriteit aan activiteiten uit de agenda, die bedoeld zijn om kosten te reduceren.Financiële analyse
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
15.525
-565
14.960
Realisatie
16.837
-719
16.118
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
1.312
-155
1.158
In 2019 is de raad met raadsinformatiebrief 2019-67 geïnformeerd over de financiële afwijking ten aanzien van WMO en de onderliggende oorzaken. In de jaarrekening is het tekort van € 0,9 miljoen verder opgelopen tot € 1.3 miljoen.
De zorglasten ten aanzien van huishoudelijke hulp en begeleiding zijn in 2019 opgelopen tot € 13,1 miljoen. De hoofdoorzaak hiervan is dat we onze verwachting bevestigd zien dat het per 1 januari 2019 ingevoerde abonnementstarief leidt tot toenemend gebruik van de voorziening.
Daarnaast is een mogelijke oorzaak de algemene tendens van extramuralisering in de zorg, het beperkt aantal plekken in verpleeghuizen en bij beschermd wonen, waardoor een groter beroep op ambulante begeleiding vanuit de WMO is ontstaan.
- Geëscaleerde zorg volwassenenActiviteiten & Financiën Geëscaleerde zorg volwassenen
4. Geëscaleerde zorg volwassenen
Bieden van een veilige en beschermende woonomgeving waarin de zelfredzaamheid van inwoners wordt gestimuleerd om deel te kunnen nemen aan de samenleving. In lijn met het regionale beleidsplan Bescherming en Opvang kunnen inwoners met psychisch-sociale problemen 24 uurs zorg krijgen in de wijk. Hierdoor komt er meer ruimte vrij in de beschermd wonen voorzieningen voor inwoners die dit het meeste nodig hebben.
Activiteiten
●
Bieden van vrouwenopvang, aanpak huiselijk geweld (Veilig thuis).
●
Bieden van beschermd wonen voor personen met psychische of psychosociale problemen.
●
Bieden van een inloopfunctie voor de GGZ doelgroep.
●
Bieden van maatschappelijke opvang voor cliënten met een meervoudige problematiek, waaronder verslaving.
●
WMO maatwerkdienstverlening en - maatwerkvoorzieningen bij opvang.
●
Uitvoering geven aan de aanpak verward gedrag in de wijken.
●
Uitvoering geven aan de aanpak terugdringen van huiselijk geweld.
Toelichting op activiteiten
In 2019 is het regionale beleidsplan Bescherming en Opvang verder in uitvoering genomen. Er is gewerkt aan een versnellingsplan dat eind 2019 is vastgesteld door de portefeuillehouders Bescherming en Opvang in de regio. Het versnellingsplan heeft tot doel om met name de uitstroom uit Beschermd Wonen te bevorderen. Een evaluatie van het beleidsplan is eind 2019 gestart.
In 2020 treedt de Wet verplichte GGZ in werking (WvGGZ). De voorbereidingen hiervoor zijn in 2019 getroffen. In Hilversum is gewerkt aan het opstarten van zogenaamde Buurtcirkels voor inwoners met een GGZ achtergrond.
Financiële analyse
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
23.324
-1.294
22.030
Realisatie
22.783
-1.071
21.712
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
-540
223
-318
Het beleidsplan Bescherming en Opvang wordt uitgevoerd binnen de binnen de gestelde financiële kaders. Er zijn minder eigenbijdrage ontvangen, welke 1-op-1 worden verrekend met de Regio Gooi en Vechtstreek.
Het voordeel wordt voornamelijk bepaald door balanscorrecties op voorgaande jaren.
- Geïndiceerde jeugdzorg, vrijwllig en gedwongenActiviteiten & Financiën Geïndiceerde jeugdzorg, vrijwllig en gedwongen
5. Geïndiceerde jeugdzorg, vrijwillig en gedwongen
Zorgen voor een optimale en veilige ontwikkeling van kinderen en jongeren (tot 27 jaar)
Activiteiten
●
Ouders, kinderen en jongeren steunen met advies en indien nodig en mogelijk met jeugdhulp op indicatie.
●
Toekennen en monitoren van geïndiceerde jeugdhulp en –zorg (begeleiding, dagbesteding, pleegzorg, persoonlijke verzorging, kortdurend verblijf, jeugdhulp en GGZ –behandeling, dagbehandeling en verblijf-, huidige doelgroepenvervoer, jeugdzorg-plus, beschermd wonen voor 18-).
●
Uitvoering casussen Veilig Thuis, Ondertoezichtstellingen, jeugdreclassering.
●
Voortzetten van de aanpak overlastgevende jeugd.
●
Uitvoering versterkte procesregie door jeugdconsulenten.
●
Versterking en vergroting pleegzorg (tot 21 jaar).
●
Versteviging van vroeg signalering, advisering en laagdrempelige begeleiding, zoals extra inzet voor Jeugd en Gezin en jeugdwerkers.
●
Afstemming en structurele afspraken met zorgaanbieders, Veilig Thuis en gecertificeerde instellingen zoals Jeugdreclassering en Jeugdbescherming.
●
In gezamenlijkheid met 6 andere gemeenten nieuwe afspraken met gecertificeerde instellingen om de jeugdhulp te waarborgen en verstevigen.
●
Effectmeting Veilig Thuis.
●
Onderzoek naar de inzet en mogelijke regionale en lokale uitvoering van de landelijke agenda en opdracht “Zorg voor de jeugd”.
●
Versteviging zorgstructuren rondom onderwijs, zoals de inzet en begeleiding van jongeren met Productief Leren en Onderwijs Zorgarrangementen.
●
Versteviging samenwerkingsafspraken voor betere aansluiting zorgstructuren met partners, zoals Jeugd en Gezin, huisartsen, onderwijs, Veilig Thuis, welzijnspartners.
●
Verbetering van overgangen tussen (laagdrempelige) zorg, zoals de uitvoering van de notitie van 18- naar 18+ ; soepele overgang naar volwassen worden.
●
De samenwerking met de gecertificeerde instellingen, zoals Veilig thuis en Jeugdbescherming versterken.
Toelichting op activiteiten
Het landelijke actieprogramma ‘Zorg voor de Jeugd’ is in 2018 vertaald naar de Regionale Transformatieagenda Jeugd. In aanvulling hierop is de lokale Agenda Jeugd in 2019 vastgesteld door de raad. In lijn met deze agenda’s zijn verschillende activiteiten voorbereid of in gang gezet, zoals meer betrokkenheid van jeugdconsulenten bij scholen, onderwijs-zorgarrangementen en de inzet van twee praktijkondersteuners Jeugd bij huisartsen.
Naar aanleiding van de stijgende uitgaven geven we prioriteit aan activiteiten uit de Agenda Jeugd, die bedoeld zijn om kosten te reduceren.
In 2019 is het rekenkameronderzoek uitgevoerd. Hierin werd de Hilversumse dienstverlening als zeer goed beoordeeld. Twee belangrijke aanbevelingen waren het krijgen van grip op de uitgaven en het terugbrengen van het aantal aanbieders in de jeugdzorg. Beide zijn in 2019 opgepakt en worden in 2020 verder uitgewerkt.Landelijk onderzoek laat zien dat er een structurele oplossing nodig is voor de wachtlijsten, personeelstekorten en de daarmee samenhangende werkdruk bij gecertificeerde instellingen en de Raad voor de Kinderbescherming. Zowel op lokaal als regionaal niveau vindt overleg plaats om te komen tot verbeteringen.
In 2019 heeft geen afzonderlijke effectmeting naar Veilig Thuis plaatsgevonden. Als regio nemen we deel aan een vierjarig onderzoek naar de aanpak van huiselijk geweld en kindermishandeling. Dit onderzoek loopt tot medio 2020.
Financiële analyse
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
17.675
-12
17.663
Realisatie
18.117
-36
18.081
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
443
-25
418
In 2019 is de raad met raadsinformatiebrief 2019-67 geïnformeerd over de financiële afwijking ten aanzien van de uitvoering van de Jeugd wet en de onderliggende oorzaken. In de jaarrekening 2019 is het tekort van € 1,5 miljoen verder opgelopen tot € 1.6 miljoen. De oorzaak hiervan ligt met name in stijgende aantallen en voor een beperkt deel in de tarieven. Hierdoor zijn de zorglasten opgelopen van € 16 miljoen in 2018 naar € 18 miljoen in 2019. Dit is een stijging van ongeveer 12%.
Er wordt met name een stijging in verwijzingen door huisartsen waargenomen.
Tegenover dit nadeel staat een incidenteel voordeel van € 970.000, welke voortkomt uit een correctie op de onderhandenwerk-positie over voorgaande jaren (Geleverde zorg, welke nog niet gefactureerd is door de zorgaanbieder). Deze correctie is gebleken bij het opstellen van de verantwoording 2019 door de Regio Gooi en Vechtstreek.