Opgave van de stad
Verbindende stad
Hilversum wil bijdragen aan een gezonde en sociale samenleving voor alle inwoners. Samen met inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties wordt gewerkt aan sterke sociale buurten. Mensen voelen zich meer verbonden met hun buurt en leefomgeving. Buurtenbeleid is er op gericht om in te zetten op het gebied van verbondenheid, welzijn en preventie, met name voor mensen die het nodig hebben. Door meer ondersteuning in de buurt te organiseren, is contact maken laagdrempelig en versterken we de zelfredzaamheid en bestrijden we de eenzaamheid van mensen. Wijkcentra hebben een brede functie en in iedere wijk waar daar behoefte aan is, is dan ook een wijkcentrum. Hier kan men niet alleen terecht voor ondersteuning, maar er is ook gelegenheid voor ontspanning. De buurt bepaalt de programmering en daar waar nodig biedt de gemeente ondersteuning. Ondersteuning bieden we ook aan mantelzorgers, als vraagbaak, maar ook om richting te geven wanneer er specialistische hulp nodig is. |
Ambities
- Samenkracht en burgerparticipatieActiviteiten & Financiën Samenkracht en burgerparticipatie
1. Samenkracht en burgerparticipatie
Stimuleren om meer voor elkaar te betekenen via sterke veerkrachtige netwerken in de wijken. Versterken van het zelfsturend vermogen van buurtnetwerken en de samenwerking met vrijwilligers.
Activiteiten
●
Faciliteren van burgerinitiatief.
●
Uitvoering geven aan uitvoeringsplan ontmoeting en ondersteuning in de wijken/ sterkere algemene voorzieningen in de wijk:
- meer sociaal werk in de wijken,
- verbeteren samenwerking op gebied van vrijwilligerswerk,
- herkenbare ontmoetingscentra.
●
Buurtcyclus doorlopen: Met inwoners en partners een continue proces van evalueren en verantwoorden vormgeven. Door in kaart te brengen wat de behoefte van de inwoners is, het analyseren van de resultaten en het inventariseren van ervaringen kan men adequate ondersteuning bieden.
●
Verbinding zoeken met de bestaande netwerken in de stad, zoals kerken en verenigingen op het gebied van ontspanning, sport, welzijn en cultuur.
●
Jaarlijks buurtactiviteitenplan (wijkagenda) samen met inwoners opstellen, uitvoeren, schouwen en koppelen met beleidsthema’s.
●
Het verkennen van de mogelijkheden op het vlak van het LHBTIQ-beleid.
●
Uitvoering geven aan het project ketenaanpak statushouders.
●
De ontwikkelingen binnen zorg, welzijn en buurten verbinden, met betrekking tot (hulp)vragen van inwoners door samenwerking tussen de toegang van het sociaal plein en de (maatschappelijke) organisaties in de buurt en wijk.
●
Verdere leerervaringen opdoen met het ontwikkelen en uitvoeren van de ‘buurtpeilingen’.
●
Vergroten burgerparticipatie.
●
Versterken communicatie en dialoog met bewonersgroepen in de Hilversumse buurten.
Toelichting op activiteiten
De kern van de Agenda Wmo-Welzijn 2019-2021 is het in gang zetten van een ‘beweging’. Deze beweging betreft het organiseren van expertise in het gewone leven van mensen, invulling geven aan preventie en de omslag van ‘verwijzen’ naar ‘erbij halen’. Het gaat hier om het bouwen van netwerken van inwoners, vrijwilligers en professionals om elkaar te leren kennen en kennis te delen en te verbinden. Deze netwerken vormen de verbinding tussen partijen in de sociale basisinfrastructuur. Dit sluit naadloos aan bij het beoogde buurtenbeleid, wat gaat om het organiseren van laagdrempelige interactie tussen gemeente en inwoners, ruimte geven aan en stimuleren van initiatieven uit de buurten, om sterke wijken te creëren, samen met bewoners, professionals en organisaties.
In 2019 zijn de ervaringen met de buurtcyclus en de wijkagenda per buurt/wijk heel verschillend geweest. De veronderstelde maakbaarheid blijkt zeer beperkt. Eveneens blijkt de wijkagenda geen goed instrument omdat iedere wijk uniek is met eigen onderwerpen, sociale problematiek, behoeften, bevolkingsopbouw en mogelijkheden. Dit vraagt om een aanpak op maat, gebaseerd op het (zelf)organiserend vermogen van die wijk in relatie tot verenigingen, (religieuze) netwerken en maatschappelijke organisaties. Daarom is in 2019 besloten om de buurtcyclus pragmatischer vorm te geven en meer aan te laten sluiten op de dynamiek in de verschillende wijken.
In 2019 hebben we hiervoor de basis gelegd. We hebben gewerkt aan een infrastructuur voor wijkgericht werken en netwerkvorming. Iedere wijk heeft een eigen wijkwethouder, die speciale aandacht heeft voor het wel en wee van de buurten in de wijk. De wijkwethouder heeft de leiding als het gaat om het duurzame dialoog met de wijk in relatie tot de buurtinitiatieven, wijkthema’s en gemeentelijke opgaven die er in een wijk spelen (Duurzame Dialoog).
In plaats van de meerjarige wijkagenda is in 2019 per wijk door bewoners, organisaties, wijkwethouders en buurtcoördinatoren bepaald welke thema’s (op basis van de wijkanalyse) prioriteit hebben. Meer aansluiten bij de thema’s van de wijk leidt ook tot meer betrokkenheid van de inwoners van de wijk. De uitdaging is daarbij om inwonerinitiatieven, wijkthema’s en gemeentelijke opgaven in samenhang op te pakken. Hiervoor zijn samenwerkingsverbanden gemaakt, rondom de wijkthema’s, met partners en bewoners uit de formele en informele netwerken uit de wijken. In 2018 zijn opbouwwerk en maatschappelijk werk versterkt. Eind 2019 is de basisvoorziening begeleiding in de wijken Oost en Zuid-West van start gegaan. Dit lijkt nu effect te hebben en tot betere resultaten in de wijken te leiden. In 2019 is ook extra ingezet op jongerenwerk in het centrum.De koers naar sterke netwerken is ingezet en de resultaten laten zien dat er steeds meer initiatieven zijn van (groepen) bewoners die zich organiseren en zich gezamenlijk inzetten voor een bepaald doel. Zo zijn steeds vaker en meer bewoners betrokken bij de (her)inrichting van de openbare ruimte (van Riebeeck, Ooievaarsplein) en met elkaar en met ons in dialoog (Kerkelanden). Ook zoeken de bestaande formele en informele netwerken in de wijken steeds meer de verbinding met elkaar (transformatie interne wijkteams naar externe wijkteams).
Financiële analyse
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
10.854
-139
10.715
Realisatie
10.722
-498
10.224
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
-132
-359
-491
Ook binnen deze ambitie is er sprake van verschillen als gevolg van de huurinkomsten. Om het inzicht te vergroten zijn in de jaarrekening 2019 de huurinkomsten vastgoed verantwoord bij de ambities waar deze betrekking op hebben. In eerdere jaren en de begroting 2019 was dit (nog) niet altijd het geval. Dit veroorzaakt bij de ambities diverse voor- en nadelen die op totaalniveau tegen elkaar wegvallen. Bij de ambitie Samenkracht en burgerparticipatie veroorzaakt dit een voordeel van € 210.000.
Er is in 2019 geen invulling gegeven aan het experiment Burgerbegroting vanwege het eerst ontwikkelen van buurtgericht werken.
Het amendement motie lokale aanpak eenzaamheidsbestrijding (19/78) is niet uitgevoerd in 2019, maar zal in 2020 plaatsvinden. De raad wordt middels een overhevelingsvoorstel gevraagd het beschikbare budget van € 31.000 over te hevelen naar 2020.
- VolksgezondheidActiviteiten & Financiën Volksgezondheid
2. Volksgezondheid
Het bevorderen van gezondheid. Inwoners van onze regio leven gemiddeld gezonder in vergelijking met inwoners van andere gemeenten in Nederland. Onze inzet is om deze gezondere levensstijl de komende jaren te handhaven. Nadruk ligt op het gezond opgroeien van de jeugd
Activiteiten
●
Stimuleren dat professionals van het Sociaal plein en andere organisaties werken vanuit de huidige inzichten rondom Positieve Gezondheid.
●
Faciliteren van de GGD en andere partijen om hun wettelijke basistaken in het kader van de gezondheid uit te voeren, mede door het vaststellen en uitvoeren van het Jaarplan Jeugd en Gezin 2018.
●
Met behulp van de resultaten van beschikbare gezondheidspeilingen het beleid verder ontwikkelen.
●
Stimuleren van sport en beweging, onder andere via aandacht voor buitenruimte (omgevingswet), in samenwerking met de huisartsen, continueren buurtsportcoaches.
●
Continueren van Jongeren op gezond gewicht (JOGG) en uitbreiden naar meerdere wijken.
●
Het Preventie- en handhavingsplan Jeugd en Alcohol wordt verder uitgevoerd.
●
Verstevigen van de voorlichting, advisering en begeleiding van positief gezond gedrag bij jeugdigen en hun ouders.
●
Samenwerking met huisartsen uitbreiden.
●
De samenwerking tussen inwoners, vrijwilligers en professionals ondersteunen zodat de behoefte van inwoners, specifiek ouderen, en hun mantelzorgers gesignaleerd en opgepakt wordt.
●
Bijdrage leveren aan een innovatief zorgpark.
Toelichting op activiteiten
Omdat inwoners van onze regio gemiddeld gezonder leven in vergelijking met inwoners van andere gemeenten in Nederland, hebben we geen nieuw beleid ontwikkeld in 2019. Wij versterken het bestaande beleid door convenanten met partners en organisaties te sluiten. In 2019 zijn alle aanpakken en plannen op het gebied van gezondheidsbevordering uitgevoerd (en nog lopend). Hierbij wordt ingezet op preventie (bijvoorbeeld Preventie- en handhavingsplan Jeugd en Alcohol en de Gezonde Schoolaanpak, Rookvrije speeltuinen) en op de sociale infrastructuur in de wijken. Zo zijn de buurtsportcoaches gecontinueerd, zijn praktijkondersteuners toegevoegd aan de huisartsenpraktijken en de samenwerking tussen inwoners, vrijwilligers en professionals is sterker door netwerkvorming en het instellen van wijkspreekuren.
In 2019 is de agenda ‘Wmo welzijn in de wijk 2019-2021’ vastgesteld door de raad. Een onderdeel van deze agenda is de investering in de sociale basisinfrastructuur. Hiermee versterken we de ondersteuning van vrijwilligers en sociaal werkers. Onze belangrijkste maatschappelijke partners hebben hun werkwijze hierop afgestemd (ABCD-werkwijze).Met name op het gebied van de samenwerking met huisartsen en Ter Gooi hebben we stappen gezet. In dit kader is er ook periodiek overleg met Zilveren Kruis, de aangewezen zorgverzekeraar/ zorgkantoor voor onze regio. De GGD is een belangrijke stakeholder in het bevorderen van gezondheid.
Een gezonde leefomgeving is tevens een belangrijk speerpunt van de Omgevingsvisie.
Financiële analyse
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
2.939
0
2.939
Realisatie
2.860
-83
2.777
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
-80
-83
-163
Ook binnen deze ambitie is er sprake van verschillen als gevolg van de huurinkomsten. Om het inzicht te vergroten zijn in de jaarrekening 2019 de huurkomsten vastgoed verantwoord bij de ambities waar deze betrekking op hebben. In eerdere jaren en de begroting 2019 was dit (nog) niet altijd het geval. Dit veroorzaakt bij de ambities diverse voor-en nadelen die op totaalniveau tegen elkaar wegvallen. Bij de ambitie volksgezondheid veroorzaakt dit een voordeel van € 83.000. Naast dit voordeel is er sprake van een voordeel van € 54.000 die voortkomt uit de resultaat bestemming 2018 van de Regio Gooi en Vechtstreek.