Opgave van de stad
Kansrijke stad
Ieder kind heeft het recht om gezond en gelukkig op te groeien, met dezelfde ontwikkelingsmogelijkheden. Hilversum wil bijdragen aan gelijke kansen voor ieder kind. Daar waar de basisvoorzieningen zoals peuterspeelzalen, onderwijs, sport, cultuur en gezondheidszorg niet voldoende zijn, bieden we aanvullende maatregelen. Door het bieden van ondersteuning, geven wij ouders een steuntje in de rug en de jeugd een grotere ontwikkelkans. Dit doen wij door de inzet van jeugdgezondheidszorg, opvoedondersteuning en een gezond onderwijsklimaat, maar ook het verkleinen van achterstanden door de inzet van extra taalonderwijs en vroegschoolse educatie. |
De stijging van het aantal vroegtijdig schoolverlaters is een landelijke trend. Regionaal is het ongeveer gelijk gebleven. In het jaarverslag 2018-2019 van het RBL staat een en ander uitgebreid beschreven (inclusief cijfers). Daarnaast ook wat het RBL allemaal doet om deze jongeren weer te activeren om weer naar school te gaan. Het jaarverslag zal begin 2020 aan de raad worden aangeboden.
Ambities
- Onderwijsbeleid en leerlingenzakenActiviteiten & Financiën Onderwijsbeleid en leerlingenzaken
1. Onderwijsbeleid en leerlingzaken
Bieden van gelijke ontwikkelkansen voor kinderen en volwassenen door stimuleren en faciliteren om gebruik te maken van de voorzieningen op het gebied van (voorschoolse en passende) educatie. En de samenwerking te intensiveren tussen (BO en VO) scholen, peuterspeelzalen, kinderopvang, jeugdzorg, sociaal plein, werkgevers en maatschappelijke organisaties in de buurt en wijk
Activiteiten
●
Uitvoering geven aan het door de raad vastgestelde onderwijskansenbeleid en harmonisatie peuterspeelzalen.
●
Evaluatie van het onderwijskansenbeleid conform afspraken met de raad.
●
In samenwerking met de schoolbesturen opstellen van maatwerkplannen om de doorgaande leerlijn te borgen.
●
Faciliteren van een goede overdracht tussen peuterspeelzalen, kinderopvang en het basisonderwijs door het oprichten van een overleg/regiegroep met alle betrokken instellingen.
●
In samenwerking met de regiegroep een plan van aanpak opstellen waarin in ieder geval afspraken worden gemaakt op welke manier de doorgaande leerlijn wordt geborgd en hoe ouders betrokken worden.
●
Ontwikkelen van een monitor om de voortgang en resultaten van het uit te voeren beleid te kunnen toetsen.
●
Stimuleren ouders om gebruik te maken van peuterspeelzalen (voorschoolse educatie voorzieningen) in samenwerking met Jeugd en Gezin.
●
Om de aansluiting tussen Passend Onderwijs en jeugdzorg goed te organiseren, is er het wettelijk verplicht overleg (OOGO) tussen onderwijs en gemeenten.
●
Uitvoering geven aan de regionaal opgestelde ontwikkel agenda.
●
In regionale samenwerking afstemmen en structurele afspraken maken over onderwijs-zorg combinaties.
●
Ondersteunen van jeugdhulp/ jeugdzorg binnen MBO.
●
Lokaal uitvoering geven aan het regionaal opgestelde uitvoeringsprogramma Match op Meedoen, waarin het tegengaan van jeugdwerkloosheid, de aanpak van voortijdig schoolverlaten (VSV- rijkssubsidie), reguliere leerplichttaken en de RMC taken (rijkssubsidie) zijn ondergebracht.
●
Afstemming en structurele afspraken rondom de uitstroom van “kwetsbare jongeren” (VSO, praktijkschool).
●
Extra inzetten op voorkomen van jeugdwerkloosheid door begeleiding van jongeren zonder diploma, opleiding, werk of inkomen die door het regionaal bureau leerlingzaken (RBL) worden aangedragen.
●
Deelname aan coöperatie Productief Leren; plusvoorziening voor overbelaste jongeren.
●
Uitvoering geven aan talentontwikkeling en maatschappelijke betrokkenheid door samenwerking met MBO, de maatschappelijke stage, Media Campus en volwasseneducatie, door:
- MBO: Opstellen van een uitvoeringsagenda gemeente en MBO om de samenwerking te versterken,
- Maatschappelijke stages: Jaarlijks realiseren van maatschappelijke stages voor 1000 leerlingen van 7 deelnemende VO scholen daarmee stimuleren van vrijwilligerswerk,
- Media Campus: talentontwikkeling voor mediasector door uitwisseling en samenwerking te organiseren van mediabedrijven en scholen.
●
Volwasseneneducatie: Inzetten op het beter herkennen van laaggeletterdheid
- De consulenten van het sociaal plein worden getraind op herkennen van laaggeletterdheid,
- Op scholen en peuterspeelzalen meer aandacht vragen voor laaggeletterdheid, door pedagogisch medewerkers, leerkrachten en docenten,
- Motiveren van inwoners om een taaltraject te starten en doorverwijzen.
●
Uitvoering geven aan de nieuwe inkoopsystematiek waarbij taalaanbieders meer vrijheid hebben om taaltrajecten in te richten.
●
Monitoren wat de effecten zijn van taaltrajecten met betrekking tot werk, maatschappelijke participatie en het volgen van een opleiding.
●
Leerlingvervoer: onderzoeken op welke manier het zelfstandig reizen van kinderen bevorderd kan worden.
Toelichting op activiteiten
Het afgelopen jaar is de samenwerking met schoolbesturen en kinderopvangorganisaties geïntensiveerd. Bijeenkomsten op zowel bestuurlijk als uitvoerend niveau hebben geleid tot nieuwe samenwerkingsafspraken op het gebied van onder andere onderwijskansen en huisvesting.
Het ‘Op Overeenstemming Gericht Overleg’ (OOGO) over Passend Onderwijs en de regionale samenwerkingsagenda zijn niet gerealiseerd, beide als gevolg van een gebrek aan ambtelijke capaciteit in de regio.
Er is een applicatie aangeschaft om jongeren in een kwetsbare positie te kunnen volgen. Het streven is om in de loop van 2020 van deze applicatie gebruik te kunnen gaan maken en zo deze jongeren effectief te kunnen begeleiden en jeugdwerkloosheid te voorkomen. Dit gebeurt in samenwerking met het Regionaal Bureau Leerlingzaken.
Het algemene beeld is dat na het volgen van een eerste taaltraject, het taalniveau van inwoners nog onvoldoende is voor arbeidsparticipatie of het volgen van een opleiding. Daarom is budget gereserveerd om deze inwoners vervolgtrajecten te bieden.
Financiële analyse
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
5.998
-3.131
2.867
Realisatie
5.384
-3.370
2.014
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
-614
-239
-853
De gemeente is verantwoordelijk voor de uitvoering van diverse Rijksregelingen. De financiering hiervan vindt met name plaats door het rijk en andere overheden. Deze inkomsten kunnen qua hoogte afwijken dan vooraf begroot en uitgaven kunnen daardoor later plaatsvinden dan gepland.
De regelingen Regionale aanpak voortijdig schoolverlaten (VSV), Regionale meld- en coördinatiecentra VSV (RMC), Onderwijs achterstandenbeleid (OAB) en Volwasseneneducatie (WEB) zorgen hierdoor gezamenlijk voor € 177.000 meer lasten, waar eveneens hogere baten tegenover staan.
Daarnaast zijn inkomsten ontvangen, welke in 2019 nog niet hebben geleid tot uitgaven. Deze dienen in 2020 plaats te vinden De Raad wordt daarom middels een overhevelingsvoorstel gevraagd het resterende budget van € 545.000 over te hevelen naar 2020. Het gaat hier om € 418.000 ten behoeve van internationaal Onderwijs en € 127.000 ten behoeve van banenkansen kwetsbare jongeren. - OnderwijshuisvestingActiviteiten & Financiën Onderwijshuisvesting
2. Onderwijshuisvesting
Het bieden van voldoende duurzame, voldoende ruime en kwalitatief op orde zijnde huisvesting voor leerlingen in het primair, voortgezet, speciaal en internationaal onderwijs en stimuleren van multi-functioneel gebruik van de schoolgebouwen
Activiteiten
●
Uitvoering geven aan het onderwijshuisvestingsprogramma 2019.
●
Vaststellen van de staat van onderhoud van schoolgebouwen op basis van het wettelijk toetsingskader.
●
Onderzoek doen naar de eventuele meerkosten van het onderhoud van monumentale schoolgebouwen.
●
Onderzoek doen naar de consequenties van een upgrade van gymnastieklokalen.
●
Verder uitwerken van het protocol renovatie schoolgebouwen versus vervangende nieuwbouw.
●
Opstellen van een meerjarig uitvoeringsprogramma voor ‘Frisse Scholen’.
●
Verduurzamen van schoolgebouwen.
●
Uitvoering geven aan de besluitvorming van de businesscases Internationaal onderwijs.
●
Onderzoek doen naar de afschrijvingstermijnen van onderwijshuisvesting.
●
Opstellen van een integraal huisvestingsplan voor de lange termijn, inclusief financiële consequenties, en inclusief de uitkomsten van de hiervoor genoemde onderzoeken en geformuleerde kaders en uitvoeringsmaatregelen.
●
Actualiseren van de verordening materiele en financiële gelijkstelling.
●
Actualiseren van de verordening voorzieningen huisvesting onderwijs.
Toelichting op activiteiten
Op het gebied van onderwijshuisvesting zijn in 2019 concrete resultaten geboekt: de Sterrenschool, De Kleine Prins en de uitbreiding van de Donnerschool zijn dit jaar geopend. De Sterrenschool is een zeer duurzaam schoolgebouw, waarvoor het schoolbestuur is genomineerd voor de Circulaire Ring: de meest duurzame opdrachtgever van het jaar. De opdrachtgever heeft veel partijen durven betrekken in haar zoektocht naar een duurzaam en gezond gebouw, zoals ouders, kinderen, de buurt en leveranciers. Begin 2019 is De Kleine Prins in de groene omgeving van Zorgpark Monnikenberg opgeleverd. Op deze school krijgen leerlingen met een lichamelijke of meervoudige beperking en leerlingen die langdurig ziek zijn, onderwijs, opvoeding en pedagogische begeleiding.
Daarnaast hebben schoolbesturen en gemeente intensief samengewerkt aan het Integraal Huisvestingsplan (IHP) 2020-2035. Dit plan geeft een overzicht van de opgaven waar we als gemeente voor staan. Daarnaast bevat het de oplossingen en financiële doorrekening om in de komende jaren de groei van het aantal leerlingen te faciliteren, gebouwen te verduurzamen, monumentale schoolgebouwen te behouden en schoolgebouwen te renoveren. In het plan is aandacht voor medegebruik van schoolgebouwen en sportfaciliteiten. Het is van groot belang dat het IHP een gezamenlijk plan is, dat door zowel schoolbesturen als gemeente gedragen wordt. Hiervoor bleek meer tijd nodig dan is eerste instantie beoogd. In de eerste helft van 2020 zal het IHP aan de gemeenteraad worden aangeboden.
De verordening materiële en financiële gelijkstelling en de verordening voorzieningen huisvesting onderwijs zullen worden aangepast nadat het IHP is vastgesteld.
Voor de uitvoering van de besluitvorming van de business case Internationaal Onderwijs is de gemeente afhankelijk van een externe partij, de eigenaar van de grond. Omdat er op dit proces erg weinig voortgang geboekt werd, wordt ook gezocht naar een alternatieve locatie.
Financiële analyse
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
8.171
-112
8.058
Realisatie
8.273
-315
7.959
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
103
-202
-100
2019 heeft in het teken gestaan van het opstellen van het Integraal Huisvestingsplan, die in 2020 aan de raad zal worden aangeboden. Een deel van de werkzaamheden lopen door in 2020. De Raad wordt daarom middels een overhevelingsvoorstel gevraagd het resterende budget van € 72.000 over te hevelen naar 2020.
Daarnaast is met STIP Hilversum overeengekomen dat de gemeente Hilversum € 193.000 in rekening brengt bij STIP voor het gebruik van de Emmastraat (2017-2019).
- Openbaar basisonderwijsActiviteiten & Financiën Openbaar basisonderwijs
3. Openbaar basisonderwijs
Uitvoeren van de wettelijke taak door het toezicht houden op het openbaar basisonderwijs op basis van het “Convenant extern toezicht op het openbaar primair onderwijs” dat gesloten is tussen de Gemeente Hilversum en STIP Openbaar basisonderwijs Hilversum
Activiteiten
●
Zorgdragen voor informatievoorziening aan de gemeenteraad over de werkzaamheden en de financiële stand van zaken van Stip.
●
Houden van twee maal per jaar van bestuurlijk overleg tussen de wethouder onderwijs en bestuur Stip Openbaar Onderwijs Hilversum ter beoordeling van de continuïteit van het openbaar onderwijs in Hilversum.
Toelichting op activiteiten
Naast bovengenoemde activiteiten met betrekking tot het openbaar basisonderwijs, zijn ook de volgende activiteiten uitgevoerd met betrekking tot het openbaar voortgezet onderwijs:
• Beoordelen en goedkeuren van de begroting en jaarrekening van het gemeentelijk Gymnasium door de gemeenteraad
• Voeren van bestuurlijk overleg met het gemeentelijk GymnasiumFinanciële analyse
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
Realisatie
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)