Opgave van de stad
Mooie stad
Hilversum is een compacte stad, gelegen in een oase van groen. Om die waardevolle positie te behouden bouwen wij alleen binnen de bebouwde omgeving. Daarbij zoeken we constant naar de juiste balans tussen ruimte voor wonen en ruimte voor werken. Hilversum is een gewilde woonstad. Er is een grote vraag naar woningen, met name in het sociale en het middeldure huursegment. Hilversum blijft daarom de komende jaren bouwen en spreekt ook regiogemeenten aan op het realiseren van woningbouw. Tegelijkertijd zijn we ook een gemeente waar gewerkt wordt. Om bedrijvigheid een impuls te geven jagen we een groot aantal ruimtelijke opgaven aan, zoals de spoorzone, het stationsgebied, Crailo, MediaPark en Arenapark. |
De iets lagere gerealiseerde waarde van het aantal nieuwe woningen uitgedrukt in percentage van de bestaande voorraad wordt m.n. veroorzaakt door de definitie van de prestatie-indicator. De afgelopen jaren is er een relatief hoge nieuwbouwproductie geweest, waardoor de totale voorraad in omvang is toegenomen. Het aantal nieuwe woningen 2019 is op peil, maar wordt in percentage van de bestaande voorraad uitgedrukt enigszins neerwaarts beïnvloed.
Ambities
- Ruimtelijke ordeningActiviteiten & Financiën Ruimtelijke ordening
1. Ruimtelijke ordening
Samen met inwoners, bedrijven en instellingen een veilige en gezonde fysieke leefomgeving en een goede omgevingskwaliteit bereiken en in stand houden en hierbij zo veel als mogelijk te werken in de geest van de op handen zijnde Omgevingswet
Activiteiten
●
Omgevingsvisie: In 2019 stellen we een Omgevingsvisie 1.0 op, dit is een abstracte visie op het niveau van de stad. Een kort en bondig vergezicht “wat voor stad willen we op termijn zijn” waarin een aantal strategische keuzes voor de toekomst zijn gemaakt. Deze visie vertalen we daarna, met de samenleving, op gebieds- en/of themaniveau door.
●
Het schetsen van een visie op de verdeling van woon- en werklocaties in de stad.
●
Koersbepaling van het Omgevingsplan aan de hand van pilotprojecten zoals: de Spoorzone, het omgevingsplan NW-Villagebied en het experiment Geluid.
●
Vormgeven van een bouwsteen Gezondheid In Omgevingswet. We stellen vast hoe c.q. in welke vorm we gezondheid integraal mee gaan nemen in ontwikkelingen binnen het fysieke domein.
●
Integraal vormgeven van de planvorming rondom een aantal grote gebiedsontwikkelingen, bijvoorbeeld Stationsgebied en Crailo.
Toelichting op activiteiten
Voor het behouden en verder ontwikkelen van een goede ruimtelijke ordening in Hilversum zijn in 2019 diverse activiteiten gepland en uitgevoerd. Om tot vaststelling van de definitieve omgevingsvisie in 2020 te komen is aan meerdere producten gewerkt. In september 2019 is een plan van aanpak voor de Omgevingsvisie Hilversum door de gemeenteraad vastgesteld. Het gesprek met de inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties van Hilversum over de omgevingsvisie is gestart. Er is een zogenaamde omgevingsfoto gemaakt. De omgevingsfoto is een analyse van de leefomgeving voor Hilversum.
Het thema gezondheid wordt integraal meegenomen bij de omgevingsvisie Hilversum en gezondheid is ook vertegenwoordigd in het projectteam. De GGD wordt hierbij ook inhoudelijk nadrukkelijk betrokken.Het nieuwe sleutelproject in Hilversum was niet voorzien en heeft extra werkzaamheden met zich meegebracht. In 2019 is er onder andere gewerkt aan de ‘Agenda Economie & Media’, aan het Sleutelproject en aan diverse producten in het kader van de Omgevingsvisie Hilversum. Hiermee is een visie geschetst op de verdeling van woon- en werklocaties in de stad.
In 2019 is de Gebiedsagenda 1221 (Spoorzone) vastgesteld. Dat is een programma in lijn met de Omgevingswet. Aan de hand van dat Programma wordt in 2020 een Bestemmingsplan-plus met verbrede reikwijdte gemaakt waarvoor de voorbereidingen in 2019 zijn gestart. In 2019 is ook gestart met de pilot ‘omgevingsplan’ NW Villagebied. In dat plan oefenen we met de integratie van verordeningen.
In regionaal verband is verkend hoe je met regels en beleid op gebiedsniveau kan omgaan. Hierbij is onderzocht of er tussen gebieden gedifferentieerd kan worden. Dit is een lastige en complexe opgave. Bij de overgang naar de Omgevingswet veranderen overigens de regels rondom geluid niet. De gemeente Hilversum heeft besloten om bij de overgang naar de omgevingswet deze zo beleidsneutraal mogelijk te laten verlopen en eerder gemaakte afspraken vooralsnog voort te zetten.De gebiedsontwikkelingen Stationsgebied en Crailo worden integraal vormgegeven. Ook bij de gebiedsontwikkeling van het Arenapark (in het masterplan) en van het Sleutelproject is er sprake van integrale planvorming en vormgeving.
In 2019 heeft de gemeente Hilversum het Rijk verzocht om het grondgebied van de gemeente Hilversum aan te wijzen voor het maken van bestemmingsplannen met verbrede reikwijdte. Dit verzoek is toegekend door het Rijk / ministerie van BZK.
In 2019 heeft het college de beleidsregels over het afwijken van een bestemmingsplan bij de kruimelregeling ingetrokken, omdat deze beleidsregels niet meer passen bij het gedachtegoed van de Omgevingswet.
Financiële analyse
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
3.444
-13
3.431
Realisatie
3.280
-66
3.214
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
-164
-52
-217
Zoals is vermeld in de collegebrief van 4 december (Voortgang en planning Masterplan Arenapark) is voor het opstellen van het Masterplan Arenapark aanvullend onderzoek nodig. Nadat de uitkomsten van de onderzoeken bekend zijn, kan een nieuw Masterplan opgesteld worden waarin de verschillende wensen zichtbaar worden. Het budget is in 2019 niet volledig uitgegeven, de Raad wordt daarom middels een overhevelingsvoorstel gevraagd het budget van €133.000 over te hevelen naar 2020.
- Wonen en bouwenActiviteiten & Financiën Wonen en bouwen
2. Wonen en bouwen
Samen met marktpartijen en corporaties het bouwen en vernieuwen van de stad. Waarbij de gemeente een stimulerende rol heeft om dit mogelijk te maken.
Activiteiten
●
Stimuleren van de uitbreiding van de woningvoorraad om te komen tot de gewenste 1000 woningen voor één- en tweepersoonshuishoudens (zowel voor jongeren als ouderen).
●
Inzetten op het minimaal op peil houden van de sociale woningvoorraad en het verhogen van het aanbod van middenhuur.
●
Het ruimte bieden aan nieuwe woonvormen (o.a. voor ouderen en jongeren).
●
Het opbouwen van een lokale samenwerkingstafel met woningcorporaties en marktpartijen voor het realiseren van de bouwopgaven.
●
Nieuwe (regionale) huisvestingsverordening opstellen en vaststellen.
●
Mede uitvoering geven aan het project senioren Wooncoach en daarmee bijdragen aan het goed wonen van senioren en doorstroming op de sociale huurmarkt.
●
Uitvoering geven aan (leges) omgevingsvergunning.
●
Uitvoering geven aan bouw- en woningtoezicht.
●
Uitvoering geven aan basisregistratie adressen en gebouwen (BAG).
Toelichting op activiteiten
De geplande activiteiten voor wonen en bouwen lopen en zijn op koers. De verordening middenhuur is in 2019 in de raadscommissie besproken. In 2020 wordt de deelgroepenverordening ter besluitvorming aan de gemeenteraad voorgelegd.
Financiële analyse
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
4.333
-2.448
1.884
Realisatie
4.437
-3.454
983
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
104
-1.006
-902
Met het aantrekkende economisch klimaat als wind in de rug wordt in de stad veel gebouwd en vernieuwd. Dit is terug te zien in de meeropbrengsten van de bouwleges.
Bouwen dient te gebeuren op veilige grond en daarvoor zijn in 2019 incidentele budgetten aangevraagd voor bodemonderzoek. Deze budgetten waren met name voor bodemonderzoeken voor het gebied rondom Seinhorst. Nu blijkt dat deze onderzoeken doorlopen naar 2020. De Raad wordt daarom middels een overhevelingsvoorstel gevraagd niet uitgegeven budgetten van €125.000 over te hevelen naar 2020.
- Begraafplaatsen en crematoriaActiviteiten & Financiën Begraafplaatsen en crematoria
3. Begraafplaatsen en crematoria
De Uitvaartstichting Hilversum exploiteert alle gemeentelijke begraafplaatsen en het crematorium in Hilversum. De gemeente stuurt op een hoog serviceniveau van begraven en cremeren en op het behoud van de monumentale uitstraling van de begraafplaatsen. Sturingsmogelijkheid heeft de gemeente via de Raad van Toezicht, de tarieven, de begroting en jaarrekening van de Uitvaartstichting.
Activiteiten
●
Eigenarenonderhoud aan de gebouwen op de begraafplaatsen.
●
Vervangen van tijdelijke huisvestingsoplossingen op Zuiderhof.
●
Aanvang asbestsanering gemeentelijke begraafplaatsen na besluitvorming in 2019.
●
Afronden administratieve achterstanden en op orde brengen van papieren archief.
Toelichting op activiteiten
De activiteiten lopen volgens de gemaakte afspraken. Planvorming voor het vervangen van de tijdelijke huisvesting op begraafplaats Zuiderhof heeft in 2019 plaatsgevonden en de definitieve huisvesting van de Uitvaartstichting wordt gerealiseerd op de locatie aan de Bosdrift.
In 2019 is er een nieuwe directeur benoemd bij de Uitvaartstichting Hilversum. Door de realisatie en ingebruikname van een nieuw crematorium in Laren, nabij de gemeentegrens met Hilversum, vonden er minder crematies in Hilversum plaats dan verwacht. De gemeenteraad is hierover in 2019 geïnformeerd.
Financiële analyse
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
861
-792
69
Realisatie
653
-538
115
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
-208
254
46
De exploitatie van de gemeentelijke begraafplaatsen en het crematorium vinden plaats binnen de gestelde financiële kaders. Als gevolg van dalende lasten is eveneens de gebruiksvergoeding voor het gebruik van onze gebouwen van de uitvaart stichting naar beneden bijgesteld.
In 2019 is zoals afgesproken gestart met de asbestsanering van de gemeentelijke begraafplaatsen. Nu blijkt dat deze saneringen doorlopen naar 2020. De Raad wordt daarom middels een overhevelingsvoorstel gevraagd niet uitgegeven budgetten van €67.000 over te hevelen naar 2020.