Opgave van de stad
Bereikbare stad
Hilversum is door haar centrale ligging en goede verbindingen met de rest van Nederland een gewilde plaats om in te wonen en te werken. Daardoor is de mobiliteit in en om de stad relatief groot. Een goede bereikbaarheid is aan de ene kant essentieel om de economische vitaliteit op peil te houden, aan de andere kant zorgt de toenemende verkeersdruk ervoor dat deze in gevaar kan komen. De bereikbaarheid van Hilversum is daarom een blijvend aandachtspunt. Hilversum wil een goed bereikbare stad zijn voor voetgangers, fietsers, trein- en busreizigers en automobilisten. Verkeersveiligheid heeft hierbij onze grootste aandacht. De opgave van de stad is om zowel bereikbaarheid van buiten als de bereikbaarheid in de stad zelf te verbeteren. Er zijn verschillende knelpunten zoals de bereikbaarheid van het Media Park. Daarnaast zullen we de komende jaren te maken krijgen met de aanleg van de HOV-verbinding en de onderdoorgang in de Oosterengweg. |
Het achterstallig onderhoud wegen bedraagt 17%. Dit is 10% boven het landelijk aanvaardbare niveau van achterstallig onderhoud wegen. Het oplopen van het achterstallig onderhoud wegen is het gevolg van de vanaf 2010 doorgevoerde structurele bezuinigingen op het beheer en onderhoud van de wegen (in 2010 €188.000, 2013 € 250.000, totaal jaarlijks structureel € 438.000). De bezuinigingen leiden tot het oplopen van het achterstallig onderhoud.
Ambities
- Verkeer en vervoerActiviteiten & Financiën Verkeer en vervoer
1. Verkeer en vervoer
Verbetering van de bereikbaarheid van Hilversum, verkeersveiligheid, de doorstroming van het verkeer en de bereikbaarheid van het centrum. Ook zetten wij in op de bevordering van het fietsverkeer en het gebruik van het openbaar vervoer.
Activiteiten
●
Start van de grote werkzaamheden voor HOV in ’t Gooi waaronder de werkzaamheden aan de onderdoorgang Oosterengweg, de busbaan en natuurbrug.
●
Onderzoek doen naar aanpassing verkeerssituatie bij de Kleine spoorbomen.
●
Stimuleren van elektrisch vervoer door het uitbreiden van het aantal laadpalen –ook bij gemeentelijke voorzieningen waar veel mensen komen- en het stimuleren van elektrische stadsdistributie.
●
Stimuleren fietsgebruik en openbaar vervoer.
●
Verkenning naar de realisatie van een OV-nachtverbinding met Utrecht en Amsterdam.
●
In samenwerking met de OV partners het verbeteren van efficiëntie, klantvriendelijkheid en duurzaamheid van het openbaar vervoer door innovatie en het uitvoeren van pilots. Bijvoorbeeld verkenning naar de realisatie van een snelle en directe OV-verbinding tussen station Hilversum en de werklocaties Media Park en Arenapark.
●
Verkenning van de mogelijkheden tot verplaatsing van het perron van station Sportpark.
●
Realisatie van snelfietspaden binnen de regio Gooi en Vechtstreek.
●
Faciliteren van de verkeerscampagne ‘Veilig naar school’.
●
Faciliteren van het verkeersexamen op scholen.
●
Onderzoek doen naar het voortzetten van de gedragscampagne ‘Hilversum fietst’.
●
Bestaande Verkeersregelinstallaties omschakelen naar intelligente-verkeersregelinstallaties (i-VRI).
●
Start verbetering toegankelijkheid van alle bushaltes binnen de gemeente voor minder validen.
●
Voorbereiden van de openbaar vervoer concessie waarvan de Provincie Noord-Holland eigenaar is.
●
In stand houden van en het verder voorzien van LED-lampen van de openbare verlichting.
●
Gefaseerd vervangen van geluidsreducerend asfalt op de buitenring, waarbij rekening wordt gehouden met de bereikbaarheid van Hilversum.
●
Aanleg, reconstructie en onderhoud van de openbare ruimte in de breedste zin van het woord, en waar nodig maatregelen nemen vanuit de structuurvisie om de situatie verkeersveilig te maken.
●
In stand houden van de verkeersmaatregelen binnen de gemeente (verkeersborden, verkeersregelinstallaties, bewegwijzering en straatmeubilair ten behoeve van verkeersregulering).
●
In stand houden van de civieltechnische kunstwerken (onder andere inspectie, beheer en onderhoud van bruggen en tunnels).
●
Uitvoeren van de gladheidsbestrijding conform het Gladheidsbestrijdingsplan.
●
Uitvoeren van de straatreiniging conform het handboek Hilversum Buiten.
●
Reguleren, faciliteren en uitvoeren van werkzaamheden ten behoeve van de gemeentelijke ondergrondse infrastructuur.
●
Verlening van vergunningen voor het reguleren van de openbare ruimte.
●
Verlening van vergunningen voor het tijdelijk plaatsen van voorwerpen op de openbare weg.
●
Actualisatie van de handboeken Visie, Inrichting en Onderhoud.
Toelichting op activiteiten
In 2019 zijn veel activiteiten uitgevoerd voor de verbetering van de bereikbaarheid van Hilversum, het vergroten van de verkeersveiligheid, het verbeteren van de doorstroming van het verkeer en de bereikbaarheid van het centrum. Fietsgebruik en het gebruik van openbaar vervoer wordt in Hilversum gestimuleerd.
In 2019 is er bijvoorbeeld een extra tijdelijke fietsenstalling op het stationsplein Hilversum gerealiseerd en is een grote overdekte fietsenstalling in het centrum aan de Zeedijk geopend. In 2019 zijn twee intentieovereenkomsten gesloten m.b.t. snel- en doorfietspaden (te weten ‘de regio Gooi- en Vechtstreek’ (diverse routes in de regio Gooi en Vechtstreek) en ‘provincie Utrecht’ (verbinding Hilversum – Baarn – Soest – Amersfoort)).
De campagne Hilversum Fietst is in 2019 uitgevoerd. Het educatieve deel van deze campagne is overgedragen aan de organisatie Natuur en Milieu Educatie.In 2019 is het aantal laadpalen aanzienlijk uitgebreid. Ondernemers in het centrum en de Gijsbrecht zijn in 2019 gestart met het onderzoeken van een mogelijkheid om een duurzame goederenhub te realiseren.
In 2019 zijn de uitgangspunten voor de nieuwe ov-concessie vastgesteld. Verbeteren efficiency, klantvriendelijkheid en duurzaamheid van het openbaar vervoer zijn selectiecriteria voor nieuwe concessiehouder(s). In het tweede kwartaal van 2020 wordt bekend welke vervoerder de concessie krijgt toegewezen. De treinverbinding tussen het station Hilversum en de werklocaties Media Park en Arenapark, met beide een eigen treinstation, is een snelle en directe OV-verbinding.
De verkenning naar de mogelijkheden voor het verplaatsen van Station Sportpark is uitgevoerd en de uitkomsten zijn betrokken bij de planvorming van het Masterplan Arenapark.
Met de verbetering van de toegankelijkheid van alle bushaltes voor minder validen is in 2019 niet gestart. De provinciale subsidiemogelijkheden waren in 2019 ontoereikend om de kosten van de uitvoering te kunnen dekken. De gemeente Hilversum is met de provincie in overleg over de financiering en de uitvoering.
Een deel van de maatregelen om de situatie verkeersveiliger te maken (top 10) is in 2019 uitgevoerd en het nog niet uitgevoerde deel wordt in 2020 uitgevoerd.
De handboeken Visie, Inrichting en Onderhoud zijn in 2019 niet geactualiseerd. De gemeenteraad is hierover geïnformeerd middels een collegebrief. Met de actualisatie wordt in 2021 gestart. Prioriteit is in 2019 gegeven aan het maken, ontwikkelen en vaststellen van beleid over gerelateerde beleidsterreinen, omdat dit van invloed is en direct gevolg heeft voor de inhoud van de genoemde handboeken. Deze beleidsterreinen betreffen bijvoorbeeld de actualisatie van het Groenbeleidsplan, actualisatie van het Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP) en de Regionale Energiestrategie.
Financiële analyse
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
15.699
-2.043
13.656
Realisatie
15.114
-2.392
12.721
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
-585
-350
-935
Aan de Mobiliteitsplannen 2019 is uitvoering gegeven. Hierop is een voordeel van € 645.000. In de collegebrief van 14 januari 2020 bent u hierover geïnformeerd. Een aantal plannen is nog niet afgerond en lopen door in 2020. Hiervoor wordt de Raad voorgesteld niet bestede middelen van € 224.000 over te hevelen naar 2020. Daarnaast wordt de Raad voorgesteld voor een integrale aanpak voor de toekomst van station Hilversum € 345.000 over te hevelen naar 2020.
De uitvoering van verschillende werkzaamheden en onderzoeken voor de tijdelijke en definitieve invulling van het Stationsgebied zijn verschoven naar 2020. Aan de Raad wordt voorgesteld de daarmee gemoeide budgetten van € 98.000 en € 92.000 over te hevelen naar 2020.
Door gerechtelijke procedures in het aanbestedingstraject voor de HOV is een deel van de werkzaamheden verschoven van 2019 naar 2020. Dit heeft tot gevolg dat zowel kosten als baten lager uitvallen. In de exploitatie resteerde ultimo 2019 een bedrag van per saldo € 348.000 op de HOV. Omdat er geen verplichtingen zijn voor in 2019 uitgevoerde werkzaamheden is deze post, conform het BBV, vrijgevallen.
Netbeheerder Liander heeft in 2019 meer vergunningen aangevraagd voor het leggen van kabels en leidingen. Dit heeft tot gevolg dat er hogere opbrengsten zijn gerealiseerd.
- ParkerenActiviteiten & Financiën Parkeren
2. Parkeren
Een evenwichtige parkeerbalans, bereikbaar en leefbaar houden van de buurten en een effectiever gebruik van beschikbare parkeerplaatsen.
Activiteiten
●
Realisatie van twee inpandige fietsenstallingen.
●
Handhaving van de huidige parkeertarieven met uitzondering van de 1e parkeervergunningen voor inwoners en bedrijven, die worden verlaagd.
●
Mogelijke uitbreiding van gereguleerd parkeren op initiatief van en in overleg met buurtbewoners.
●
Onderhoud van open en gesloten parkeervoorzieningen waarbij bij de vervanging van verouderde installaties rekening wordt gehouden met innovaties.
●
Verlening van parkeervergunningen en –ontheffingen.
●
Aanschaf van parkeerautomaten en bebording.
Toelichting op activiteiten
Vrijwel alle activiteiten voor 2019 zijn uitgevoerd of liggen op koers. In overleg met de gemeenteraad is besloten om één onbewaakte en inpandige fietsenstalling in het centrum te realiseren op de Zeedijk in plaats van de geplande twee fietsenstallingen. Deze fietsenstalling is in november 2019 geopend. Daarnaast is nog een tijdelijke fietsenstalling geopend op het stationsplein.
Financiële analyse
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
3.272
-5.700
-2.428
Realisatie
3.167
-5.732
-2.565
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
-105
-32
-137
Het streven naar een evenwichtige parkeerbalans, bereikbaar en leefbaar houden van de buurten en een effectiever gebruik van beschikbare parkeerplaatsen vindt plaats binnen de gestelde financiële kaders.